Khamis, Mac 06, 2008

Menjelang proses memangkah

Masih lagi tentang pilihanraya.

Saya tidak berkesempatan menyertai sebarang kempen, ceramah, rapat umum apa-apa tentang pilihanraya walaupun sebelum ini pernah bertekad mahu menjadi orang 'markaz.' Saya cuma sempat berbual-bual dengan teman terdekat dan juga terbang dari satu laman web ke laman blog yang lain. Semuanya kerana mahu mendapatkan berita yang benar.

Mungkin kerana kadar kesedaran sudah meninggi, maka saya dapat rasakan betapa panasnya pilihanraya kali ini. Malah saat ini, saya merasa berdebar-debar tiba-tiba. Apa akan berlaku jika dua-dua pihak tidak mendapat majoriti dua pertiga? Bagaimana jika Kelantan dapat di tawan? Apakah ada kemungkinan Terengganu, Kedah, dan Perlis di rebut dari parti kerajaan? Bolehkah pembangkang membentuk kerajaan? Apakah benar pengundi hantu sudah berkampung di Kelantan dan mengulangi 'kejayaan' 2004 di Terengganu? Seribu satu gambaran, yang pastinya buruk-buruk sahaja tergambar dalam kepala. Malah, saya merasa kecut juga memikirkan ada sesuatu yang telah dirancangkan pada 9 Mac nanti. Menyertainya mungkin mustahil. tetapi saya doakan yang baik-baik sahaja terhasil malam 8 Mac nanti.

Perang poster, perang propaganda, perang manifesto, perang mulut, perang kata-kata. Suasana amat panas kini. Dan sebarang kemungkinan tidak dapat di ramal biarpun sekecil kuman, kerana kita tidak mampu menjangkakan apa-apa yang baik.

Sepatah kata seorang kawan, yang saya tidak sangka dek perwatakannya yang gila-gila - banyakkan solat hajat dan doa sahaja sekarang. Itu sahaja senjata kita.

Allah bersama pihak yang benar. Dan pastinya kebenaran akan terserlah jua akhirnya. Yakinlah, dan pangkahlah dengan betul.

Semua jawapannya pada lapan haribulan nanti.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...