Isnin, Mac 10, 2008

Pada hari pengundian

Ini kali kedua saya mengundi selepas PRU11 pada 2004 yang lalu. Perasaan kali ini, seperi yang pernah saya katakan dahulu, cukup mendebarkan. Saya menunaikan solat hajat sebaik selesai solat subuh pada hari pengundian, memohon agar kebenaran terserlah, keadilan ditegakkan dan kebatilan dinyahkan. Kemungkinan yang tidak dapat dijangkakan.

Saya dan emak keluar jam 9.30 pagi dengan menaiki motorsikal. Sekolah rendah tempat memangkah - sekolah dimana saya mengenal abc, 123 - mesra menambut kedatangan. Tidaklah jauh jaraknya dari rumah. Berjalan kaki memadai. Tetapi kemudahan ada, apa salahnya digunakan, sambil mahu mengelak naik kenderaan berlambangkan parti (dacing, apalagi) yang sibuk kehulu kehilir mahu mengambil pengundi.

Menurut abah - yang menjadi tulang belakang berkempen kesana kemari - disini suasananya tidak semeriah dibandar. Masyarakat Felda, luar bandar, tidak terlalu memikirkan hal-hal yang besar seperti mana yang selalu di bicarakan oleh orang-orang yang diluar sana. Harga minyak, harga barang, korupsi, kelemahan pentadbiran, kebobrokan kepimpinan bukanlah agenda perbincangan utama. Mereka lebih sibuk akan turun naik harga getah, perubahan cuaca yang tidak menentu sekejap panas sekejap hujan, menanti bilakah getah di tebang dan ditanami semula, atau mendengar-dengar bilakah agaknya kerajaan mahu mengambil alih tanah untuk dimajukan. Yang sedar cuma beberapa kerat, dan yang bbeapa kerat itu berpecah pula kepada parti pemerintah dan parti yang menentang. Abah memilih untk menentang, kerana orang masjid sepertinya memang mempunyai lebel untuk menentang yang tertulis di dahinya.
Sentimen disini cukup kuat. menetang dikatakan tidak sedar diuntung. Sudah masuk Felda mahu menentang pula. Bak kata kepala pemimpin, tidak ada rasa bersyukur, dan mengulangi kata-kata yang diucapkan oleh kepala pemimpin yang sesekali singgah di situ. Pedulikan sahaja mereka, yang mahu terus disuap mulutnya dan di tutup matanya, kerana jika memikirkan masa depan negara dan anak-anak bangsa, perjuangan harus meminggirkan itu semua. Ada perkara ang lebih besar perlu dikejar. Mungkin itulah yang berman dalam kepala abah.

Sentimen maksud saya disini ialah - mahu mengibarkan bendera parti pun dalam keadaan takut-takut. Takut kerana di label. Mahu mengibarkan bendera pembangkang nanti di ejek pembangkang yang tidak tahu besyukur. Mahu di kibar bendera pemerintah nanti di label tidak sedar diri, menyokong tanpa memikir, malah boleh mengundang jelingan tajam. Takut-takut nanti berlarutan hingga ke majlis kenduri kendara pula. Hubungan kejiranan juga perlu dijaga. Lantas, mereka diam-diam sahaja. Menunjukkan tidak, menyokong pula tidak. Bercakap dan berbual sekadar perlu sahaja. Kalau menyokong pun, tidak terlalu keras. Membangkang pun tidak terlalu mengeji. Biasa-biasa sahaja. Ini mentaliti orang kampung, orang luar bandar. memang tidak boleh di ubah. Bisa menjadi pengundi atas pagar juga. Sekali jentik, boleh jatuh ke lubuk lawan. Sekali tiup, boleh tumbang ke gelanggang kawan.

Saya terlintas menawarkan kereta untuk membawa pengundi. Pesan kepada adik, letaklah bendera dan lambang pari. Gunalah untuk kebaikan. Adik saya yang seorang ini, bersama kawan-kawan bujang yang melepak tiada kerja berfungsi sebagai orang kuat. Memanjat pokok, memasang bendera, memacak lambang parti, sepanduk dan wajah-wajah calon DUN dan Parlimen di merata tempat. Hebat juga mereka, kerana saya lihat bendera di pacakkan di tempat yang tinggi-tinggi. Puncak pokok, tiang elektrik, pagar-paar sekolah, tepi-tepi jalan, malah dengan selamba memacak di tingkat atas bangunan di mana terletaknya markaz pemerintah di tingkat bawah. Anak muda yang cukup bersemangat. Setiap malam keluar berhimpun di markaz menanti kerja yang boleh dibuat santak ke pagi. Pada kempen dan ceramah juga mereka sibuk mendirikan khemah, mengatur kerusi, memasang sistem suara, menjual bahan kempen, mengedar risalah dan sebagainya. Kedua-duanya, abah dan adik saya beperanan besar kali ini. Cumanya, dia tidak mendaftar. Samalah seperti anak-anak muda yang lain. Bila tiba hari pengundian baru menyesal kerana lalai mendaftar. Maka hilanglah beberapa undi berharga dari mereka.

Keadaannya sama juga. Kereta abah dipasang bendera kerana dia berani. Peduli apa kata orang. Tetapi disini, mereka takut-takut naik kereta yang dipasangkan bendera. Masih lagi atas sentimen yang sama. Takut-takut. Mereka selesa berkenderaan sendiri. lalu kereta saya diam sahaja di rumah. Apa yang mereka pangkah, itu antara mereka dengan Tuhan. Janganlah ada orang tahu. Bukankah undi rahsia?

Orang kampung gemar keluar awal. Panjang juga saya beratur memeriksa nama, kemudian beratur lagi ke saluran lima, saluran akhir. Apa yang saya perasan, ini saluran 'budak-budak' (masih boleh masuk kategori budak-budak rupanya, ehem!). Saluran satu hingga empat ialah dimana emak-emak dan abah-abah beratur. Sauran lima, mlihat kepada senarai nama yang di atur berdasarkan tarikh kelahiran ialah untuk merka yang berumur 32 tahun kebawah. Apa yang saya tidak tahu, sebenarnya ia diatur mengikut nombor pendaftara. Tak mengapalah. Saluran budak-budak tidak panjang. Sekejap sahaja saya sudah selesai memangkah. Dan oleh kerana ia saluran orang muda, dapat juga saya bertemu dengan beberapa rakan yang telah terpisah sejak SPM berakhir. Sudah 12 tahun! Semuanya memangkah di kampung, dan terpisah dari suami. Dan semua juga mahu menukar alamat selepas ini. (Saya mahu ikut suami jugakah? ehem!)

Saya mengambil masa juga mahu memangkah. Di dalam kotak yang bersaksikan Tuhan dan malaikat di kiri dan kanan, saya berdoa. Mohon kemenangan di pihak yang benar. Dan semoga ada pembaharuan kali ini. Lama disitu, sambil di jeling-jeling oleh pegawai SPR yang memerhati. Peduli apa!

Malam, saya memegang alat kawalan jauh. Malam ini, tv menjadi milik saya. Dua orang adik yang selalu menonton siaran yang entah apa-apa di Astro kehampaan. Dari satu siaran kesatu siaran, semuanya mendebarkan. Tangan kanan memegang alat kawalan, tangan kiri memegang telefon. SMS masuk bertalu-talu melaporkan perkembangan terkini yang biasanya bila parti pemerintah kalah, lewat sahaja keputusannya di umumkan. Kawan-kawan yang online melaporkan beberapa perkembangan yang menggembirakan. Pertama, saya mendengar Dr Lo' Lo' meang di Titiwangsa. Alhamdulillah, saya senyum. Berita yang cukup bai. Kedua, Nurul Izzah menang di Lembah Pantai. Saya berdebar. Malapetaka apakah ini (buat pemerintahlah!).
Shahrizat kalah? Ketiga, SMS memberitahu Samy Vellu ketinggalan. Saya tidak menang tangan menekan channel dan membalas SMS. Kemudian Zainuddin Maidin tewas di Sunagi Petani. Wan Azizah pula menang besar di Permatang Pauh. Memang Malapetaka. Dan berita buruk buat pemerintah bertalu-talu kemudiannya. Seakan mahu melompat depan tv bila saya mengira satu persatu kemenangan kepada pihak opposisi. Dan satu persatu juga negeri jatuh dalam tawanan.

Pak Lah mengumumkan pembentukan kerajaan dengan majoriti mudah (bermakna 50% dari kerusi Parlimen) bila mata saya sudah kelat menatap skrin. Hah! Bukan dengan dua pertiga ya. Muka Pak Lah kelat tanpa senyum mengumumkan pembentukan keraaan. Suhaimi Sulaiman di Astro Awani juga sama, mahal memberi senyum, malah asyik memotong cakap para pengulas yang asyik meggelengkan kepala bila mendengar satu persatu calon parti pemerintah tumbang.
SMS mengatakan Selangor juga di tawan, namun tiada sebarang laporan keluar. Seperti biasa, mereka mahu umumkan kemenangan sahaja, bukan kekalahan. Saya tewas jam 2.30 pagi sambil tertanya-tanya samada kerajaan pimpinan Khir Toyo benar-benar tewas atau tidak. Namun SMS telah mengesahkan.

Dan saya tidur malam itu dengan senyuman, kerana nyata rakyat telah sedar akan peranan mereka. Satu undi itu adalah kuasa bagi menumbangkan kebatilan, mengalahkan kepincangan, menewaskan kepimpinan yang korup. Alhamdulillah, ada perubahan, dan ia cukup besar. Ada kesatuan naluri rakyat dalam menumpangkan parti pemerintah dan ia lebih besar berbandaing arus reformasi dahul.

Inilah dia suara rakyat, suara keramat. Saya menggelarnya gelombang kesedaran rakyat, kerana rakyat sedar peranan mereka. Parti pemerintah kena pukulan maut kali ini. Dan pastinya mereka sudar bernafas lega di DUN mahu pun Parlimen.

Ayuh para pemimpin yang telah di pilih, inilah masa mengotakan kata. Janji yang di taburi harus di tepati . Empat tahun lagi, anda pula akan dinilai rakyat.

Alhadulillah.

.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Teruja hingga kehilangan kata.
Menghargai kebebasan adalah dengan berupaya bertolak ansur tanpa rasa curiga.
Natijah kemenangan suara rakyat 'makkal sakhti' adalah kebangkitan untuk bersama dan merasai kebersamaan bukan berpisah untuk membataskan kasih sayang.
Pemimpin menyatukan ummah dan ummah menjadi hebat kerana dipimpin oleh pemimpin yang beretika dengan akhlak yang berprinsip.

Rumah adat dan tanah adat di kampung yang diabaikan pembangunannya ada yang telah roboh dimakan anai-anai dan menjadi belukar sepi oleh lalang yang tinggi.Kesian kerana keberanian telah tidak berfungsi meskipun hanya untuk mengujarkan 'anda bersalah kerana tidak beramanah.'

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...