Jumaat, Mac 07, 2008

Sepatah dua kata buat teman-temanku yang mahu mengundi

Dewasa ini, tiada apa yang menarik untuk di bualkan kecuali pilihanraya. Bagi yang pertama kali melalui suasana mengundi (mungkin empat tahun yang lalu belum sedar atau masih kecil budak), mungkin merasakan pilihanraya adalah satu suasana yang penuh propaganda dan prejudis. Memang ya. Itulah yang boleh saya simpulkan sesudah melalui tiga kali pilihanraya (apabila sudah merentasi alam boleh berfikir dangan waras).

Perang poster, ceramah umum, bahan kempen, bendera, sepanduk dan manifesto bersepahan dijalanan bagaikan memberi warna yang baru terhadap suasana muram rakyat kebelakangan ini yang asyik di sentap dengan berita kenaikan harga barang, kenaikan kadar tol malah kenaikan petrol. Persoalannya, apakah kita masih belum sedar.

Perkara pertama yang sering ditanyakan ialah - mahu mengundi dimana. Kemudian masing-masing melihat pada calon dikawasan mengundi. Ada yang ambil keputusan tidak mahu mengundi.

"Macamana saya nak mengundi? Dua-dua calon saya Cina," soal seorang teman. Memang dahulu saya pernah katakan kepadanya, jika mahu mengundi jangan lihat parti, tetapi lihatlah calon. Pada saya, hanya orang Islam yang boleh menolong orang Islam. Ini pesanan cikgu ketika sekolah dahulu juga. Nanti akan ada orang doakan kita bila meninggal. Tetapi mungkin terkecuali pada kes-kes tertentu.
Dia sudah bertekad tidak mahu memangkah. "Pembangkang yang ada pula DAP. Saya tak minat nak undi DAP. Lagipun dua-dua Cina. Tak ada apa yang saya dapat. ," keluhnya separa merungut. Memang dia tidak mahu memangkah parti dacing kerana sudah jelek. Pada saya ia satu tindakan yang maha bodoh. Kenapa selama ini - kita yang sering mengeluh tentang kenaikan harga barang dan macam-macam kenaikan - tidak mahu melakukan apa-apa sebagai balasan terhadap mereka yang menyebabkan kita hidup tersiksa. Sanggupkah kita rasa tidak tenteram lagi empat tahun ? Berikanlah hukuman kepada mereka saat ini. Ya, hukuman. Supaya mereka sedar dan insaf yang rakyat tidak boleh diperlakukan sesuka hati.

Pada saya, bukanlah kemenangan diharapkan sangat-sangat untuk pihak pembangkang tetapi mengurangkan majoriti pihak yang memerintah sekarang ini memadai untuk mengajar. Jika dapat kemenangan pun sudah dikira satu bonus yang baik. Sekurang-kurangnya mereka sedar yang rakyat ini semakin bijak memilih dan bukannya seperti kerbau yang di cucuk hidung atau mudah terpedaya dengan mereka yang suka menanam tebu di pinggir bibir suntuk 13 hari ini sahaja.

Sedarlah teman-teman, yang kuasa sekarang ini ditangan kita. Walaupun satu undi sahaja, kuasanya sangat besar untuk merubah. Bukalah mata, lihatlah dengan hati. Semoga kebenaran terserlah, kebatilan dinyahkan, keadilan ditegakkan.

Kita sudah berada dilandasan yang betul. Sama-samalah kita terus maju. Undilah untuk Malaysia.






Semua gambar adalah koleksi peribadi. Tidak ada kena mengena yang hidup atau pun mati. Kabur pula kerana tangkap gambar sambil memandiu - tak mengapalah menjelang pilihanraya ini kerana polis penat memantau ceramah, bukan pantau jenayah.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...