Selasa, Mac 04, 2008

Tiga puluh dua - enam puluh lapan

Saya, oleh kerana geram tidak dapat menembusi ruang kedai buku DBP dua minggu lalu akhirnya dengan penuh tekad mengharungi jalanraya yang tidak lancar dari Gombak menuju ke DBP Ahad lalu. Walaupun tiba setengah jam sebelum tutup, berpusing-pusing mencari jalan dan parkir, akhirnya berjaya juga tiba.

Sebaik tiba, mata saya tertancap kepada himpunan buku yang disusun untuk di lelong. Mungkin perkataan lelong tidak sesuai, jual murah mungkin lebih elok. Kerana semuanya dijual pada harga RM 1, RM 2 dan RM 3. Bayangkan, novel Sudara karya SN Arena Wati pun dijual pada harga begini!
Saya memang menggemari adengan jualan murah, maksud saya disini ialah buku-buku. Tambahan pula, cikgu menyarankan kami membanyakkan bacaan terhadap novel remaja DBP terbitan 80-an yang dahulu ketika di sekolah menengah menjadi buruan saya di perpustakaan. Sayang sekali, buku-buku yang indah dan menarik itu kebanyakannya sudah tidak menjadi tarikan kini. Malah, buku yang ada dipasaran tidak dapat memenuhi selera remaja.
Saya tidak berfikir panjang malah mengambil satu persatu buku hingga tangan tidak daya menampung berat. Hampir 'gila' melihat buku yang banyak di lelong. Kemudian, beberapa buah novel remaja, karya terjemahan, buku klasik dan novel sejarah menjadi milik saya. Tidak rugi dan tidak sia-sia. 32 buah buku bertukar tangan pada harga RM 68. Siapa yang tidak geram?

Wahai teman-teman AKRAB, cepatlah berkunjung ke DBP sebelum di tanya cikgu tentang assignment kita nanti.

.

3 ulasan:

ASaL berkata...

banyak buku, boleh pinjam?
satu hari ke Dawama Ulu Kelang, hampir RM130 duit habis, cuma dapat 6/7 buku je, kejam, sungguh kejam.
Jelesnya dengan RM68 dapat 32 buku, memang jeles.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Jangan jeles..hehe..bukunya melambak lagi.

Nak pinjam boleh je. Tapi kepala sekarang fikir nak balik mengundi je

Tanpa Nama berkata...

Baca, jangan tak baca... :D

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...