Rabu, September 09, 2009

Nota Ramadhan 1430H - 1

Saya ingat lagi pada Ramadhan yang lalu, masa berbuka lebih banyak saya habiskan di Masjid Putra, Putrajaya. Berbuka dengan mereka yang tidak dikenali, mengerjakan solat terawih sebanyak mana yang mahu, tekun membaca Qur'an di balik tiang, memerhati para jemaah keluar masuk dan mak guard yang tegas melayan anak-anak kecil yan diasingkan ruang solat.

Saya masih ingat juga, disinilah saya menulis nota-nota tentang Ramadhan 1429H, perasaan berterawikh di Masjid Putra yang tenang dan dingin lalu menghayati suasana yang berbeza dari Masjid UIA yang dipenuhi pelajar dari pelbagai negara yang turut membawa pelbagai tafsiran berbeza terhadap agama (maksudnya, solat sendiri sudah memberi warna yang macam-macam).

Juga terhadap babak yang saya lakarkan bagi melengkapkan novel sulung, Meniti Jalan Hadapan. Tidak saya nafikan, disinilah saya doa dengan bersungguh agar dibekalkan semangat dan kekuatan menamatkan babak yang ada kalanya menemui jalan buntu, hingga terkadang fikir mahu menyerah biarpun tarikh tutup masih panjang.

Disini juga saya berharap agar diturunkan ilham ibarat air mengalir laju, dibekalkan dengan keyakinan terhadap konsep novel dan dipermudahkan terhadap usaha nan satu. Syukurlah, Tuhan mencampakkan semangat itu berdikit-dikit hingga saya rasa Tuhan itu Maha Adil, dan akan memberi bila kita meminta. Maka, mintalah sebanyaknya (biarpun selalu merasa malu kerana saban waktu menjadi manusia yang berdosa dan terlalu banyak meminta).

Tidak kurang juga disinilah saya berusaha membasuh diri, menyusun kembali perjalanan hidup dan melakar-lakar arah yang seharusnya saya ambil demi masa depan, menimbang banyak perkara, memikirkan beberapa keperluan hidup lalu meminggirkan beberapa perkara. Sungguh, inilah tempat yang baik bagi melakukan pencucian jiwa.

Tahun ini, Ramadhan ini saya cuba mengulangi episod lalu. Amat mengidam menghabiskan lebih banyak masa di rumah Tuhan yang setia menanti jemaah biarpun mempunyai jiran baru, Masjid Besi yang tersergam menyala-nyala di seberang tasik. Tetapi saya akur, tahun ini tidak sama dengan tahun lepas. Tidak banyak waktu saya peruntukkan di Masjid Putra dan sekadar berterawikh di surau berdekatan atau dirumah. Perasaan malas bertandang dalam diri menyebabkan saya rela berbuka seorang diri dari berjemaah disana. Seperti rasa berat kaki melangkah ke kereta, biarpun diri sentiasa mahu berada disana denganlebih kerap. Bila difikirkan kembali, amatlah rugi kerana bukan makanan yang saya fikirkan tetapi banyaknya amalan yang boleh dilaksanakan di rumah tuhan.

Entah mengapa, berbuat demikian menyebabkan saya terasa seperti 'dijauhi'. Hidup rasa kosong dan terkunci. Perlahan-lahan saya cuba melakarkan kekosongan dan mencari perkara yang perlu diisikan didalamnya. Saya rasa ia bukan kerana Masjid Putra, bukan kerana suasana dinginnya, bukan kerana alunan bacaan oleh imamnya, tetapi kepada pengisian diri sendiri terhadap bulan yang suci ini. Memikirkan amalan, perbuatan, fikiran, hati dan kata-kata yang diluahkan, saya rasa ada silapnya diri ini. Ya, ini bulan Ramadhan, bulan keampunan, keberkatan dan rahmah! Apakah yang telah saya lakukan sebagai pengisian yang ampuh?

Lantas, saya bertanya: apakah Ramadhan saya ini sama seperti sebelas bulan yang lain?

Jika ya, sememangnya saya ini dipihak yang rugi!

2 ulasan:

cartoon berkata...

thank u very much...........

cartoon berkata...

thank u very much for reminding

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...