Jumaat, Julai 20, 2012

Ahlan ya Ramadan 1433

Saya menuliskan anekdot sempena Ramadan pada 2008 dan 2010. Secara kebetulan, dua tahun kemudian - 2012 - saya terasa mahu menulisnya kembali. Banyak pula benda yang sudah bermain-main dalam kepala, menanti diturunkan. Apatah lagi momentum menulis sudah merudum kebelakangan ini, maka saya perlu mencari sesuatu yang lebih menarik. Bagaimana tak merudum, memang sejak tahun lalu saya mensasarkan untuk banyak membaca dan mengurangkan menulis. Tujuannya ialah membaiki teknik dan kemahiran menulis. Tapi bila dah berhenti agak lama, terasa rindu nak menulis panjang. Setakat ini, saya cuma 'main-main di luar manuskrip'. Tunggu ilham, tunggu semangat. Sebagai permulaan, mana-mana manuskrip yang terbengkalai saya keluarkan dan selak satu persatu. Sudah nampak apa yang perlu dikerjakan nanti.

Sebagai permulaan untuk Ramadan 1433, saya dan seorang kawan, As mengadakan kempen Ramadhan Tanpa TV di Facebook. Ilham ini pun lahir tiba-tiba, bila kami berbual tentang rutin harian dan menyedari kami sudah menghindari tv dalam tempoh yang agak lama. Cuma untuk Euro 2012 yang lalu saya sengaja menewaskan diri kerana mahu mengikut arus. Namun begitu, ia membawa rutin yang baru, dimana sehingga kini saya mampu bangun lebih awal dengan menewaskan malam dengan cepat. Apatah lagi saya adalah sejenis manusia pagi - morning people - yang produktif dan aktif sejak awal pagi dan semakin lemau menjelang malam. Terasa setiap hari saya rasa bermanfaaat apabila memulakan kerja pada pukul 4 pagi.

Hidup tanpa tv tidak mendatangkan apa-apa masalah dan hidup saya terasa lebih menenangkan kerana tidak attached atau terikat kepada apa-apa siaran, tidak ketagih pada drama bersiri, tidak takut terhadap jenayah yang dipaparkan dengan tragis dan sedih dengan kehidupan yang penuh ketidakadilan. Sebenarnya, ketika terlibat dalam dunia MLM hampir sepuluh tahun dahulu, resepi hidup tanpa tv ini juga dipraktik oleh para upline kepada group mereka. Hasilnya memang menakjubkan kerana masa untuk bekerja lebih panjang dan fokus tidak terjejas. Tips ini ada saya masukkan dalam buku MLM saya. Masih boleh dapatkannya jika mahu tahu lebih lanjut :)

Untuk Ramadan kali ini, saya mensasarkan buku berikut bagi mengisi ruang masa yang panjang. Waktu kerja di singkatkan kepada sembilan-empat (jangan cemburu), maka saya pasti akan manfaatkannya dengan ilmu yang baharu.

1. Sejarah Rasul Ulul Azmi Terbesar oleh Takiyudin Hassan, Penerbit Jahabersa. Bukunya tebal sejengkal. Sudah dua tahun tak habis baca
2. Sejarah Falsafah Islam oleh Prof M.T Thahir Abdul Mu'in. Ini buku lama, tahun 1979 terbitan Pustaka Melayu Baru. Beli dari Nazmi Yaakub yang jual lelong di Rumah Pena :)
3. Beberapa Kalimah Ringkas: Iman dan amal adalah kunci pintu syurga oleh Badiuzzaman Said Nursi. Proses menghayati tulisan said Nursi, beli di PBAKL bersama koleksi Nursi yang lain
4. Lambaian Kaabah oleh Dr Hafidzi Mohd Noor. Tulisan perjalanan mengerjakan Haji oleh Dr Hafidzi dan isterinya. Beliau mengerjakan haji dari Eropah
5. Hizmet: Questions and Answers on the Gulen Movement. Tentang Gulen dan gerakan mereka di Turki dan serata dunia
6. Rasulullah Dalam Puisi. Buku lama juga. Himpunan puisi mengenai junjungan besar Muhammad s.a.w
7. Di Kebun Khatulistiwa. Kumpulan puisi Rahimdin Zahari.Menghayati puisi sufi dari syeikh puisi :)
8. Tanah Nurani. Antologi Puisi pemenang Hadiah Sastera Perdana 1996-2005. Sudah baca separuh. Mahu ulang baca
9.Rumi Biography and Message oleh Cihan Okuyugu. Seputar Rumi dan puisi sufinya
10. Risalah Ramadan dan Syukur oleh Said Nursi. Menjadi buku pertama yang dihabiskan

Banyak? Tapi buku-bukunya nipis, cuma no 1 itu yang mencabar. Tapi, man jadda wajada!

Jangan menggatal pula kata kena baca Qur'an pada bulan puasa. Bulan lain tak baca? Baca Qur'an sudah jadi rutin, cuma kali ini saya nak beli tafsir Melayu dan fahamkan maknanya. Tafsir Abdullah Yusuf Ali dalam English sudah dimiliki ketika belajar dahulu, maka lebih afdal cari dalam BM.

Selamat menyambut Ramadan dan selamat menjalani tarbiyyah dalam madrasah Ramadan.

Ramadhan tanpa tv, hidup lebih berprestasi!

2 ulasan:

ASaL berkata...

Adakah saya perlu list juga senarai buku, demi ikrar yang dibuat :)?

Cadangan saya, menulislah juga. Kongsikan dalam blog, supaya orang lain dapat manfaat.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Senaraikan supaya selalu ingat :)

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...