Jumaat, Julai 06, 2012

Minyak yang hilang

Rabu yang lalu, saya mencari minyak masak sekitar Bangi untuk di sumbangkan kepada Islamic Relief Malaysia sebagai menyambut seruan terhadap projek bantuan kepada pihak memerlukan menjelang Ramadhan. IRM mahukan minyak masak dalam botol 1kg bagi memudahkan urusan pembungkusan.

Saya singah ke sepuluh kedai, pasaraya dan supermarket. Ironinya, tidak banyak minyak masak pada rak. Jika ada pun, dalam botol bersaiz 2 kg atau 5 kg atau dalam plastik yang bersaiz 1 kg. Namun begitu, minyak masak ini - tidak kira dalam apa saiz pun - tidak boleh di beli lebih dari 2 botol. Tidak kira anda tokay restoran atau Ustaz yang sering beri ceramah agama. Dua sahaja, tak boleh lebih. Alasan mereka, minyak masak ialah barangan terkawal.

Petang semalam, saya cuba membeli tiga botol danbuat-buat tak tahu. Pembantu kedai cepat-cepat berbisik pada saya, "kak, tokay kedai saya ada di kedai sebelah. Kak cepat-cepat pergi, nanti dia marah saya sebab jual tiga botol."

"Kenapa?" Soal saya dengan muka bodoh.

"Dia tak bagi orang beli lebih dari dua. Tempohari ada pelanggan beli dua botol 5kg pun di tegur. Pada saya tidak mengapa, sebab stok masuk setiap hari. Tapi dia marah."


Ketika itu saya seperti nak beri ceramah ekonomi atau ceramah sosial (ceramah politik kena minta permit) kepada tokay kedai. Dengar cerita, Felda merupakan pengeluar minyak sawit TERBESAR di dunia. Felda hanya SATU di dunia iaitu terdapat di MALAYSIA. Tetapi kenapa kita sendiri - orang MALAYSIA - nak beli minyak masak seperti mengemis, meminta izin, berpusing sana sini sebelum jumpa?


Cepat-cepat saya bawa lari botol-botol minyak itu selepas mengambil wang baki. Dalam perjalanan ke kereta, saya terbayangkan pokok kelapa sawit yang berselang seli pokok getah yang menemani saya dalam perjalanan pulang ke kampung. Saya terkenangkan pokok kelapa sawit yang abah sedang di tanam semula di kebun menggatikan pokok getah yang seudah di tebang. Saya membayangkan alangkah enaknya jika biji sawit yang akan di petik nanti boleh saya perah sendiri. Seperti memerah susu dari lembu.

Cepat-cepat saya bawa lari botol-botol minyak itu selepas mengambil wang baki.

 Setiba di kereta, saya memandang saya empat belas botol minyak yang akan saya serahkan kepada IRM sebentar lagi. Siapakah nanti yang akan menjawab persoalan kehilangan misteri minyak masak di rak kedai di negara yang (so-called) pengeluar minyak sawit terbesar di dunia? Menteri Pengangkutan? menteri Belia Dan Sukan? Menteri Wilayah Persekutuan?

Sepatutnya kita kena tukar ayat : Felda adalah penananam kelapa sawit terbesar di dunia!

3 ulasan:

ASaL berkata...

Pengeluar minyak terbesar di dunia sahaja, bukan penjual minyak kepada rakyat terbesar di dunia.

Malaysia yang aneh-aneh.

joe berkata...

http://www.jimieray.com/blog/renungan/team-sehelaibaju-buat-menyapu-si-air-mata-kembali-lagi-untuk-2012-jom-tolong-kami-untuk-membantu-mereka.html

Abang Long berkata...

Tidak perlu bimbang dengan minyak masak. Yang penting PRU13 nanti kita tukar sahaja PEMIMPIN yang memimpin FELDA.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...