Isnin, Ogos 03, 2015

Kembara Kemboja #6






Semua bas-relief atau ukiran di dinding Angkor Wat memaparkan watak wanita yang tidak menutup bahagian dada. Tetapi Cik Srikandi menemui dua ukiran wanita yang berkebaya.

Puas saya meneliti setiap ukiran. Lenguh lutut memanjat hingga ke puncak menara dengan tangga yang curam. Bukan tak jumpa, tetapi keletihan benar-benar mengganggu. Saya tahu ada bahagian yang saya tak masuk. Maka saya pasti di situlah dua gadis berkebaya itu berada.

Apa istimewanya gadis berkebaya ini? Mengapa mereka berbeza dari bas-relief yang lain?
feeling excited.



*Cik Srikandi share mesej yang aku hantar kepadanya. Eh, berdebar juga. Mujurlah bercakap hal yang baik-baik. Dia perasan aku letakkan gambar bukunya ini dan dia beri komen di FB. AKu rasa dia ikuti perkembanganku selepas itu. Best kan :)



----
Mesej asalnya seperti berikut:


Siem Reap & Nirvana

Siem Reap bermaksud 'Siam Kalah'. Ini untuk menandakan bahawa Siam (Thai) tidak lagi menjajah kawasan Siem Reap yang sebelum itu diberi nama sebagai 'Nakhon Siam' oleh pemerintah Thai. Selepas era 'Varman Kings', orang Khmer telah memasuki 'Era Kegelapan' yang menyaksikan wilayah mereka ditakluk oleh orang-orang Thai dan ini diburukkan lagi dengan konflik dalaman.

Di sini terletaknya Angkor Wat yang terkenal itu. Ketika saya melawatnya dahulu,saya telah mengukir sebaris ayat di dalam satu bangunan yang ditandakan sebagai 'library'.

Tiada siapa yang melihat perbuatan saya. Saya mengukir ayat-ayat rahsia itu, apabila terperasan bahawa Angkor Wat seolah-olah ingin menyerupai kejuruteraan Borobudur, 'seroja' yang terapung di tengah tasik.

Namun Borobudur lebih kompleks, ia dibina dengan plan ingin menampakkan seolah-olah ia dikelilingi air. Adakah ia dibina dahulu, kemudian disalurkan air supaya di sekelilingnya menjadi tasik buatan? Ataupun membinanya di tengah-tengah tasik? Teknologi apakah yang digunakan oleh Srivijaya?

Dari sini saya beri clue: itulah sebabnya mereka membina East & West Baray.

Angkor Wat seakan-akan lagu yang menjadi anthem Nirvana. Cobain cuba untuk meniru sound Pixies tapi apa yang keluar adalah Smell Like Teen Spirit.

Mengapungkan sebuah kompleks bangunan yang berton-ton beratnya di atas sebuah tasik adalah kegilaan.

Gila..tetapi setelah ia menukar pelannya dari 'seroja' yang terapung di atas tasik, kepada 'seroja' yang hidup di atas sekeping tanah yang terapung di atas tasik. Aneh kan?

Kepada fans saya yang ke sana baru-baru ni, ukiran vandalisme saya itu mengadap ke East Baray, sebab di sana ada 'prototaip' Borobudur...

~Srikandi

 The Secretkeeper of Suryavarman I of Angkor & Bansasura of Ligor

https://www.facebook.com/norziati.rosman/posts/10206054199847976?pnref=story

Bas-relief berbentuk ..errr bunga apa ni?


Ada makna ukiran yang dihasilkan


Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...