Isnin, September 26, 2016

Pasca Olimpik & Paralimpik Rio 2016

1)
Kalau rajin ikuti Sukan Olimpik Rio dan menatap Michel Phelps (dah dapat 20 pingat sepanjang Olimpik!), ada kesan-kesan bekam pada badannya. Namun bukan Phelps sahaja yang berbekam, beberapa atlit USA pun sama. Kata Phelps berbekam dapat mengembalikan kesegarna badan dengan cepat. Maksudnya tanpa makan apa-apa ubat.

Nanti esok lusa adalah yang jadikan *ehem* Phelps sebagai *ehem* model bekam.



2)
Kewujudan Refugees Team dalam Olympic Rio 2016 kali ini adalah satu tragedi kemanusiaan. Mereka hadir di bawah satu lambang yang mendukacitakan lantaran nilai kemanusiaan sudah menjadi perkara remeh.

Kita berbangga dengan semangat kesukanan mereka yang tidak luntur meskipun sudah jauh di tanah air sendiri. Namun apakah ini boleh menyusutkan kezaliman perang, penyiksaan, pelarian, kesedihan dan kebuluran yang sedang merajalela kini?

Maka bolehlah kita jangka bermacam-macam lagi 'team without country' dalam Olympic Tokyo 2016 nanti. Bersedialah


3)
Repechage saringan pertama. Lihatlah bagaimana Azizul memecut laju ke hadapan walaupun terhalang malah ditolak (bergesel?) dengan pelumba lain. Sebab itulah beliau digelar The Pocket Rocket Man. Kecil macam saiz 'poket' tapi meluru macam roket. Sempat buat wheelie digarisan penamat. Katanya, 'nak bagi penonton terhibur sikit.' Sesiapa yang mengikuti perkembangan Azizul akan tahu bahawa itu memang aksi biasa dia yang menjadi trademark perlumbaan.


https://www.youtube.com/watch?v=LbTzbyIyE_8&list=FLO5Y9BhORE89OlpO5hHYPLA



4)
Atlit perempuan: Antara haid, hijab, kemampuan, seluar panjang dan burqini,

"I feel I didn't swim well today. I let my teammates down. Because my period came yesterday, I'm feeling a bit weak, but this is not an excuse."


https://www.youtube.com/watch?v=LbTzbyIyE_8&list=FLO5Y9BhORE89OlpO5hHYPLA


5)
Pingat emas yang dinanti semakin menghampiri. Walaupun terlepas hari ini, esok masih ada harapan lagi. Tahniah kepada Goh V Shen dan Tan Wee Kiong yang berjuang dengan gigih sampai kita depan tv ni rasa nak gugur jantung. Ayuh Lee Chong Wei, Malaysia mengharapkan keajaiban esok. Perlawanan dengan Lin Dan tadi sangat epik. Macam final.

Nasib baik esok mula 8.30pm. Kalau pukul 11 kena fikir dua kali juga nak tengok atau tidak 😔

#olimpics...
#teamMalaysia
#menghitunghari



6)

Apakan daya emas tak sampai. Tiga pingat perak Olimpik dari Lee Chong Wei adalah sumbangan yang terbaik dari seorang atlit. Tahniah LCW untuk persembahan dalam Olimpik terakhir. Nampak dia tak cukup cergas selepas melawan Lin Dan semalam.

---
Lin Dan dan LCW yang bertarung semalam, dua-dua kalah hari ini. Nampak sangat mereka keletihan. Bermakna semalam memang epik...

Sob sob sobbb jomlah tidur, kita ada misi lain esok 😢😢


7)
Selepas atlit paralimpik memenangi emas pagi tadi, terbaca pelbagai komen bertanyakan ganjaran kemenangan mereka. Apakah ada ganjaran RM1 juta seperti atlit biasa? Dan mulalah sindiran-sindiran kepada pihak berwajib yang membeza-bezakan tahap pencapaian atlit. Sedangkan jauh dari pengetahuan key warrior ini, KJ telah berusaha dan berjuang memastikan ganjaran atlit paralimpik adalah sama dengan atlit bisa. Perkara ini telah saya baca dan mafhum sebelum status ini dikongsi berdasarkan kepada berita-berita yang dilaporkan sbeelum ini, tetapi bagi memastikan mereka mengerti usaha KJ, eloklah kita semua kongsikannya supaya mereka insaf dari terus menjadi penyindir bermusim. Tak ambil tahu isu semasa tapi mahu komen itu ini.

'Do any of you around this table know what it takes to become a world champion with a disability? What it takes to overcome your disability and succeed?'

Tahniah untuk para atlit dan Menterinya.

https://www.facebook.com/Khairykj/photos/a.161931397156803.43319.146120775404532/1464352770247986/?type=3&theater

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...