Jumaat, September 16, 2016

Selepas kota itu runtuh

Selepas Melaka dikalahkan Portugis, askar-askar Feringgi mendirikan kota pertahanan A Famosa. Kota itu didirikan pula di atas masjid besar yang telah dimusnahkan dalam perang. Di sekeliling masjid terdapat kubur-kubur yang batu nisannya dibongkar untuk batu-batunya dijadikan asas kepada A Famosa. Begitulah sejarah yang kita baca.

Tatkala mengulangbaca sejarah Melaka petang begini, terlintas satu soalan yang perlu dicari jawapannya nanti. Apakah rakyat Melaka sekadar memerhati masjidnya musnah, kubur dibongkar dan A Famosa dididirikan? Apakah mereka biarkan sahaja askar Portugis yang datang dengan kapal, yang entah berapa ratus orang itu membina A Famosa begitu sahaja?

Tetapi kita perlu tahu ada bantuan dari Goa yang datang selepas itu, juga dari tawanan perang yang dipaksa mengerjakan arahan. Apa yang kita tidak tahu ialah perasaan rakyat Melaka ketika itu. Mungkin sesuram hari ini.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...