Selasa, Jun 13, 2017

Munafik menurut Yusfff Zaky

"Yusoff Zaky menggelar golongan munafik sebagai golongan hipokrit yang separuh beriman dan berpura-pura beriman untuk mempermainkan orang-orang Islam atau untuk menangguk keuntungan daripada masyarakat Islam dan masyarakat kafir. Menurut Yusoff Zaky, golongan munafik tidak terhad kepada satu golongan pada zaman nabi sahaja, tetapi juga berlaku pada setiap zaman. Pada zaman moden ini, golongan ini lebih banyak terdiri dari kaum intelek Islam yang telah dicelup jiwa dan mentalitinya dengan pendidikan Barat yang berorientasikan benda dan dunia semata. Mereka ini hanya bernama Islam tetapi hati mereka benci terhadap Islam dan memandang rendah kepada undang-undang dan hukum-hukum Islam atau memandang kecil terhadap amalan-amalan ibadat dalam Islam.
"Menurut Yusoff Zaky, golongan munafik adalah golongan yang lebih bahaya kepada umat Islam berbanding dengan golongan kafir, kerana mereka hidup bercampur baur, berganding bahu dan berjalan seiringan dengan khalayak Muslimin yang benar. Peranan mereka menjadi bertambah bahaya sekiranya mereka diangkat sebagai ketua dan pemimpin dalam masyarakat Islam. Perkara ini pernah berlaku kepada umat Islam khususnya pada masa penjajahan apabila golongan inilah yang menjadi alat penjajah untuk menegakkan penjajahan di negara-negara Islam. Yusoff Zaky juga menyatakan antara punca kelahiran golongan munafikin di zaman moden ini ialah melalui sistem pendidikan yang memberi ruang yang terlalu sempit kepada pelajaran dan didikan Islam yang sebenar dan senafas itu juga mendewa-dewakan sains dan nilai hidup kebendaan dan hedonis."
-----
Petikan dari 'Analisis al-Tafsir al-Mawdu'i Dalam Majalah Pengasuh' dalam buku Yusoff Zaky Yacob: Dian Yang Tak Kunjung Padam (DBP: 2011), Halaman 222-222.
Dalam nada yang sama, Prof al-Attas dalam Risalah Untuk Kaum Muslimin menyatakan tiga masalah utama kaum Muslimin ialah ilmu yang keliru, adab yang hilang dan pemimpin yang palsu; lalu tiga masalah ini berpusing-pusing dan berulang-ulang pada setiap masa dan ketika; dan hanya boleh dipecahkan menerusi ilmu, iaitu ilmu-ilmu yang benar dan yang dapat dimanfaatkan.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...