Ahad, Jun 11, 2017

Sharahan Kitab al-Ilm



Sharahan Kitab al-Ilm siri ke-14*, sebuah kitab dari Ihya' Ulumuddin karya Imam al-Ghazali

Hari ini bacaan sampai kepada keburukan perdebatan dan perkara-perkara buruk yang lahir dari perdebatan. Imam al-Ghazali, dalam menghuraikan tentang boleh atau tidak perdebatan dijalankan, telah menyenaraikan lapan syarat dan keperluan untuk membolehkan perdebatan dijalankan. Salah satunya ialah perdebatan perlu dilakukan di tempat yang tertutup dan dijalankan antara dua pihak sahaja tanpa melibatkan orang lain. Adalah perlu untuk kita fahami bahawa tujuan perdebatan adalah mencari titik persefahaman dalam menyelesaikan sesuatu perkara yang timbul, bukannya mencari siapa yang salah dan siapa yang benar, atau pun mahu memenangi atas pihak yang lain. Apabila tujuan berdebat ialah mahu mengalahkan pihak lain, maka akan terserlah apa yang dinamakan usaha mencari keburukan pihak yang mahu dikalahkan dengan menzahirkan kemuliaan dirinya pada pandangan orang awam. Maka akan wujudlah usaha-usaha untuk menjatuhkan pihak lawan dengan cara yang salah, penuh hasad dan dengki, timbul rasa cemburu dan iri, hadirnya sifat takbur dan mengangkat diri dan mengharapkan perhatian orang. Sifat kepura-puraan akan jelas terpancar bila masing-masing secara zahir bermanis muka dan bersikap 'profesional', sedangkan kedua-duanya adalah munafik kerana telah bersikap talam dua muka. Orang berilmu yang mengamalkan ilmunya adalah orang yang tenang dalam mengukuhkan persaudaraannya, manakala yang berilmu tanpa beramal sekadar mewujudkan musuh di sekelilingnya.

Sharahan hari ini berlangsung dalam cuaca yang panas di luar dan pada petang yang selalu diluangkan untuk berehat, namun Dr Wan Suhaimi menyampaikan sharahan selama tiga jam tanpa henti. Semoga Allah memberi rezeki kesihatan dan ruang masa yang lapang untuk beliau terus menyampaikan ilmu kepada kami.

*harapnya betullah siri ke-14. Belum semat semak lagi

pautan gambar di sini



Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...