Sabtu, Julai 11, 2009

Budi bahasa


Ini nota ringkas saya dalam Facebok:

Polemik PPSMI selepas dihapuskan - yang menentang dan menyokong bertempur di medan blog dan Facebook menyebabkan darah sekejap naik sekejap turun. Tiada langsung adab dalam berbicara, tiada sopan yang boleh di tunjukkan. Semuanya bercakap tanpa alas, tanpa segan. Inikah kesan dari kurangnya berbicara dalam bahasa ibunda hingga tidak boleh berbudi bahasa biarpun di gelanggang maya?
Ya, apakah semua sudah tiada budi bahasa? Teknologikah yang menyebabkan mereka menjadi begini?


.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

setuju. saya positif dgn persoalan anda.Bukankah ada kajian yang mengatakan, berbahasa melayu membuatkan anda begitu berbudaya, berbudi bahasa. Tidah lagi mengamalkannya bermakna anda menjauhi segala nilai murni. Betul dan benar. Saya menelitinya sepanjang hari (setiap hari saya berurusan dengan pelanggan yang berbilang bangsa dan bahasa. Saya berjaya membuat perbezaan antara Melayu berbahasa Inggeris dan Melayu berbahasa Melayu. Ternyata berbeza..)

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...