Selasa, Januari 05, 2010

ALLAH


Pembuka tahun masihi 2010 kita sudah di gegarkan dengan isu ini.

ALLAH.

Sedih hati bila mengenangkan penggunaan nama pun dimahkamah dan dipolitikkan. Apa sudah jadi, Malaysia? Kalian belum mahu insaf lagi?

Saya tidak mahu membicarakan tentang isu ini, tetapi lebih melihat kepada cara bagaimana KITA menangani isu ini. Ya, KITA yang merujuk kepada orang ISLAM di MALAYSIA.

Bagi melihat isu ini dengan sempurna, kita harus kukuhkan diri dengan pembacaan dari mereka yang punya autoriti dalam membahaskan juga merujuk kepada pihak yang benar-benar tidak mempunyai kepentingan, khususnya politik. Jangan mudah terpengaruh dengan kekeliruaan massa umpamanya siaran berita dan akhbar, ataupun agenda politikus meraih undi menerusi pendekatan populis, mahupun agenda menjerit dan merusuh tepi jalan yang hanya mencemarkan kesucian agama.

Awasi kata-kata supaya tidak menyinggung dan jangan terlalu beremosi dalam berhujah. Kita punya ruang untuk berbincang, dan janganlah kerana kita terlalu beremosi, pihak yang lain diam lalu bertepuk tangan melihat kita terkinja-kinja. Akhirnya kita menjadi seperti Pak Kaduk - menang sorak kampung tergadai.

Jangan gadaikan agama. Ruang perdebatan dan perbincangan itu maha luas. Tunjukkanlah sifat kesempurnaan Nabi Muhammad dalam berdiplomasi dan bermusyawarah dengan akidah dan adab terpuji.

Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...