Isnin, Januari 11, 2010

Memberi dan menerima - 2

Dalam mencari erti keikhlasan dalam konsep memberi dan menerima, saya berbual dengan seorang sahabat jauh. Saya (S) namakan dia sebagai A, dan perbualan kami dipadatkan seperti berikut. 

S: Tetapi sekarang kita lupakan tugas memberi tetapi asyik menerima. Saban waktu kita memohon dan berdoa, meminta dan menanti lalu kita selesa menjadi orang yang menerima. Apabila tidak dapat atau kurang menerima, kita marah. Sedangkan kita sebenarnya cuba disedarkan Tuhan yang kita menerima setakat apa yang kita beri.

A: Oh bagus. Awak juga boleh menambah ini jika mahu, sebenarnya apa yang awak bincangkan dengan majikan itu sebenarnya hukum alam dengan maksud mesti terjadi seperti hukum graviti. Kalau baling epal ke langit ia akan turun semula ke bumi. Kerana dalam surah al zalzalah ayat 7-8 bermaksud 'maka sesiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya dia akan melihat balasannya. dan sesiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah, nescaya dia akan melihat balasannya'. Buat baik di balas baik, buat jahat dibalas jahat.

S: Menarik. Saya tidak terfikir pun akan ini.

A: Yang membuat kenduri sebelum menunai hasil mungkin tidak sedar yang mereka berbuat baik lalu menarik kebaikkan datang kepada mereka semula. Orang tak faham buat baik balas baik ini hukum alam. Mustahil epal dibaling ke langit kekal terapung disana kan, ia wajib turun semula ke bumi, itulah analoginya.

S: Tetapi saya terfikir satu perkara selepas itu. Memang benar ia hukum alam, buat baik dibalas baik, tetapi bagaimana kalau kita dibalas jahat? Apakah itu bermakna tuhan tidak menerima perkara baik yang kita lakukan. Saya selalu fikirkan hal ini, kerana setiap orang berbuat baik berharap balasan kerana mereka percaya itu hukum karma.

A: (Ketawa) saya juga memikir benda yang sama

S: Bukankah kita sepatutnya serahkan pada tuhan, bukan mengharap dibalas,  jika kebaikan kita automatik dibalas baik, hilanglah pahala ikhlas kita.

A: Cuma orang mungkin susah nak faham konsep yang kita sangkakan keburukan yang kita itu sebenarnya bukanlah keburukan tetapi kebaikan sarat mengandungi hikmah yang sukar utk keluar dari jangkauan  pemikiran kita sebab saya percaya hukum baik dibalas baik ini kerana yakin dengan ayat Quran. 

Dia memberi contoh situasi dipejabatnya. Katanya, mereka bekerja tetapi difitnah juga. "Fitnah yang jahat pula. Contoh mengambil wang saguhati dari pembekal (rasuah macam dalam novel awak). Walhal - nauzubillah, minta dijauhkan - disini sini buat baik nampaknya dibalas dengan keburukan." 

A: Tetapi disebabkan hal ini yang saya nampak Allah mendekatkan kami denganNya semula, dengan kembali kepada kehidupan lebih kehambaan contoh lebih banyak membaca Quran, lebih ikhlas berdoa dan kadang-kadang Allah membalas dengan hal yang lebih gembira yang jauh dari jangkaan akal contoh, kawan-kawan yang baik, yang setia, yang ikhlas membantu, yang menyayangi dan dalam banyak pekerjaan Allah permudahkan jalannya. Saya lihat begitu, tapi saya tidak tahu pula pandangan awak bagaimana?

Saya membalasnya dengan menceritakan siuasi saya. Saya rapat dengan seseorang - saya namakan dia D - yang punya seribu satu sikap baik dalam dirinya. Malangnya dia ini amat liat mengerjakan solat dan mengenakan tudung (baca: menutup aurat), chain smoker dan dia perempuan. Dia dipandang rendah atas tiga perkara tidak elok yang dilakukan itu. Namun, saya lihat hatinya sangat jujur dan luhur. Lalu cubaan mentarbiah menjadi sangat sukar atas sikap baiknya itu apatah lagi bila saya dapat tahu kemudiannya bahawa dia adalah mangsa keganasan rumahtangga (domestic violence). Sepuluh tahun berkahwin dan menjadi mangsa dera dan pukul si suami. Maka saya lihat lagi, D baik dan ikhlas, tapi kebaikannya itu tidak memadai kerana jauhnya dia dari tuhan maka dia tidak dibalas dengan kebaikan.

S: Kadangkala bila dia bercerita, saya tegur akan hal ini. dia akui silapnya dan berusaha berubah. Selalu D mengharap 'akan tiba hari yang sesuai untuk dia berubah'.

Perbualan kami terputus tiba-tiba atas urusan kerja. Saat entri ini ditulis dan 'membaca' kembali perbualan kami, barulah saya faham bahawa memberi dan menerima itu memang automatik, cuma bagaimana kita dibalas itu sememangnya luar dari jangkaan kita. Bukankah Allah melakukan semua perkara dalam rahsia, yang kita tidak tahu dan fahami hingga apabila kita diberi dan diuji, barulah kita sedar mengapa ia menjadi begitu dan begini? 

Allah akan memberi, tetapi dalam keadaan yang tidak kita sangka. Dia tidak akan beri X seperti yang kita minta, tetapi beri Y melebihi apa yang kita jangka. Maka, usahlah sama sekali kita bersangka buruk dengan Tuhan.

Kepada A, terima kasih kerana memahamkan saya tentang konsep memberi dan menerima, juga analogi terhadap tarikan graviti.

Kepada D, akan tiba harinya untukmu diberi. Maka saat itu, janganlah segan membuka pintu hati saat dirimu diberi sinar (hidayah) sesudah lama melalui laluan yang gelap itu. Doaku ini sangat-sangat kepadamu.

Amin.




Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...