Jumaat, Januari 01, 2010

Hijrah dan Masihi

Apalah yang ada dengan tahu baru?

Pada diri sesetengah orang, ia berupa perubahan hari, perubahan nafas, perubahan diri. Ia membawa kepada kerisauan menghadapi 365 hari mendatang selepas melewati kitaran waktu yang sama sebelumnya. Kepala mereka gusar memikirkan apakah yang bakal ditempuhi sambil merencana episod baru buat diri.

Ada yang senang dengan pertambahan umur saat kalendar bertukar wajah. Nah, harus dibukakan buku baru bagi mengisi segala-gala dari mula. Hidup bagaikan baru merangkak bayi dan perjalanan ke 31 Disember berikutnya ibarat proses tumbesaran seorang manusia melewati kanak-kanak, remaja, dewasa langsung tua sebelum menutup mata pada penghujung tahun.

Saat kalendar Hijrah 1431 terkuak, dua hari selepasnya saya menjejakkan kaki ke tanah seberang. Lapan hari mencuci diri, membuka dimensi baru diri terhadap hidup. Saya harap ia satu hijrah dan tazkiyyah atau pencucian berterusan terhadap makna sebuah kehidupan. Moga ada titik tolak yang mampu membawa saya ke arah yang di citakan selama ini, yang terganggu oleh diri yang selalu menanti dan mengharap, berusaha separuh jalan dan berpuas hati sekerat harapan.

Tahun baru masihi 2010 yang hadir lima belas hari selepas Muharam memulakan kalendar hijrah membawa dua situasi berbeza. 31 Disember saya tamatkan dipejabat dengan keletihan tapi penuh kepuasan kerana berjaya menyiapkan banyak tugasan. Saat insan lain sibuk mencari tempat bagi membuat kiraan countdown ke 1 Januari 2010, saya mendengar sambil memikirkan apakah suasana upacara sambutan ini akan berterusan dengan nyanyian, muzik, bunga api, kegembiraan, kepuasan dan kebebasan? Sejauh manakah erti tahun baru jika hanya terpesona dengan nyanyian, muzik, bunga api, kegembiraan, kepuasan dan kebebasan? Lautan manusia berhimpit berpestaan pada saya hanya mengundang celaka jika batas manusiawi dan agama tidak lagi menjadi halangan dalam pergaulan. Apa lagi yang boleh kita luahkan kita pestaan begitu bisa mengundang padah dikemudian hari.

Selalu saya tertanya, mengapa tanggal 31 Disember dipenuhkan agenda penuh melalaikan. Apakah tiada acara lain yang sesuai selain nyanyian, muzik, bunga api, kegembiraan, kepuasan dan kebebasan? Apakah ini sahaja acara yang sesuai dinamakan sambutan tahun baru?

Usai Maghrib 31 Disember, saya melangkah keluar dengan debar. Memandu ke Kuala Lumpur, saya berdoa tidak menjadi mangsa kesesakan atau penutupan jalan. Biarpun cuba mengelak dari masuk ke ibu kota pada hari seperti ini, syukurlah saya tiba pada suatu majlis yang indah, yang pernah saya hadiri hampir sembilan tahun dahulu.

Sebaik bertolak, saya terpandangkan bulan yang tergantung indah dilangit, ibarat sebutir mutiara yang bulat rupanya tercorak indah pada kanvas nan gelap. Hampir sahaja berhenti ditepi jalan untuk merakam sekeping gambar namun dek kerana polis sedang membuat operasi lalulintas dilaluan sebelah, saya hanya mampu mengungkapkan Subhanallah berkali-kali.

Lantas saya teringat yang malam ini 15 Muharam, pada malam bulan menjadi sangat indah. Dan lebih indah, berlaku gerhana bulan beberapa minit selepas kita menjejakkan kaki ke 1 Januari.

Namun begitu, diantara hedonisme tahun baru masihi dan gerhana bulan, siapakah yang bisa mensyukuri dan siapa pula yang tenggelam dalam pesona kealpaan?

.



Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...