Khamis, Februari 23, 2012

Belajar

Sudah beberapa kali saya berhasrat menyambungkan pelajaran tetapi sering berhalangan. Apatah lagi saya keluar dari bidang yang sudah saya pelajari sebelum ini meskipun lapangan ekonomi sangat menarik untuk terus ditekuni. Namun, sebagai seorang adventurous, mana mungkin saya berada dilapangan yang sama.

Kali ini, saya benar-benar rasa terhalang lagi. Komitmen terhadap sebuah rumah yang saya beli menuntut saya menyimpan sebahagian besar gaji menunggu saat dibenarkan menduduki. Itulah hasil kerja keras, ikat perut, jimat belanja, berdikit menyimpan, honorarium juga royalti yang tidak seberapa. Tetapi itu bukanlah penyebab utama. Halangan paling besar kali ini ialah apabila melihatkan dua orang adik saya sudah mendaftarkan diri menyambung pengajian mereka. Saya perlu berulang-alik menziarahi orang tua yang semakin dipanjat usia pada setiap bulan memandangkan nanti mereka berhalangan dengan kelas dan tugasan. Saya tidak boleh melepaskan tanggungjawab itu.

Saya mengundur diri dan belajar dari luar sahaja. Menekuni bidang yang berbeza memerlukan saya bersiap fizikal dan mental. Selesai pengajian mereka, saya akan menyusul. Itu pun jika masih ada ruang kesempatan. Apatah lagi saat ini saya menanti satu tawaran yang entah bila kan berkunjung tiba. Saya nantikan detik itu.

Sabar.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...