Jumaat, Februari 24, 2012

Buku: Labyrinth





Akhirnya baca juga karya Imaen setelah dikempen berulangkali. Mereka memuji tinggi melangit tapi bagi aspek thriller-penyiasatan ala CSI, saya masih anggap Ekuinoks (Azizi Ali) sebagai yang terbaik. Mungkin saya pilih novel yang salah (Nota: Imaen ada beberapa novel lain bersama Jemari Seni)

Selain Ekuinoks, ada sebuah novel terbitan CESB yang juga menarik (bersifat penyiasatan). Tetapi saya tak ingat judulnya. Maksud menarik bagi saya ialah aspek penyiasatan 'bertaraf' CSI. Ada kes, ada fail kes, suspek, mangsa, OKT dan yang penting, gerak kerja polis. 

Walaupun begitu, Labyrinth tidak mengecewakan. Ada bahagian yang memukau. Ada mainan kata Imaen yang menyebabkan saya terfikir panjang. Beliau cuba memasukkan fakta yang menjadi rencah tambahan tetapi pada sesetengah tempat ia seperti mengganggu plot sehinggakan tujuan utama - penyiasatan - seperti terpinggir oleh sub-plot rumah tangga Kamal, Hanani yang gila bayang dan mainan perasaan Dani.

Saya beri tiga bintang dan cuba membaca karya Imaen yang lain pula :-)




Nota: Sama seperti di GRMY. Copy-paste sahaja :-)

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...