Sabtu, Februari 25, 2012

Kesusasteraan pada pandangan Ismail Al-Faruqi


(Dato' Dr) Mohd Salleh Yaapar dan isteri beliau (Datin) Fatimah Ali yang bersama Ismail Faruqi sehingga jam 11.30 malam sebelum dibunuh pada awal pagi esoknya (27 Mei 1986) sedang menyempurnakan ijazah kedoktoran falsafah dibawah bimbingan al-Faruqi. Mereka membincangkan tentang kertas kerja Dr Salleh yang berkaitan kesenian Islam.

Dr Salleh menceritakan pandangan al-Faruqi berkenaan kertas kerjanya itu. "Menurutnya, jika seseorang meneliti sesuatu hasil kesenian Islam, misalnya permaidani, seni tulisan khat ataupun senibina, akan ketara padanya satu daya bentuk yang berterusan, sambung-menyambung tidak ada akhirannya. Kesusasteraan juga tidak berkecuali. Bagi beliau, bentul bentuk novel itu sendiri tidak berunsur Islam kerana ia mempunyai plot, iaitu ada permulaan dan akhiran, walhal kesenian Islam melambangkan teknik dan jiwa al-Qur'an, yang tidak mempunyai permulaan dan akhiran. Tema dan tema kecilnya sedia terdapat, tetapi semuanya saling berhubung kait dalam suatu kesinambungan."

Sambung al-Faruqi, "Semua ini saya perkatakan kerana tidak lama lagi saudara akan pulang ke tanah air. Saudara perlu memerangi para penulis berfaham sekular dalam kesusasteraan Melayu. Perangi mereka habis-habisan secara berdepan, dengan memberitahu mereka: Kamu meniru barat, tetapi kamu lebih buruk daripada apa yang lamu tiru, lantaran kamu gagal sebagai peniru."

Sehingga kini, saya tidak tahu apakah perjuangan tersebut berjaya.



Nota: Diambil dari buku Ismail Al-Faruqi: Warisan Zaman Yang Abadi. M Tariq Quraishi DBP. 1988

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...