Selasa, April 22, 2014

Lirik dan sebuah novel dalam kepala

Ketika membaca novel, perasaan kita kadang-kadang terbuai oleh latar melankolik dalam cerita itu. Selalu juga, watak-watak yang dilukiskan itu mempengaruhi pemikiran dan sikap kita buat beberapa hari atau beberapa minggu selepas itu. Saya pernah tulis tentang hal ini tapi malas nak mencari dalam timbunan entri blog. Saya mungkin tidak sama dengan orang lain. Kebanyakan novel yang saya baca mempunyai kesan kepada diri buat seminggu dua. Banyak berfikir dan merenung, termenung dan berfikir lagi. Bukan tentang penulisnya yang berjaya menggambarkan watak dengan cerita dengan baik, tetapi bagaimana hidupnya watak itu sehingga ia membuatkan kita rasa begitu menusuk masuk ke dalam jiwa. Apa akan jadi pada wataknya, mengapa dia tidak buat begini, apakah benar watak ini wujud, dan jika ada pun, apakah saya boleh berbuat seperti apa yang dilakukan oleh watak sampingan yang lain?

Ketika ini saya baru menghabiskan Anthem karya Hlovate. Habis sahaja, terus sambung dengan
Rooftop Rant. Hlovate pada saya ada magisnya tersendiri. Nanti saya tuliskan satu entri khusus untuknya. Novel-novel Hlovate semua milik adik saya. Tidak satu pun saya punya. Setelah mengutuknya beberapa ketika kerana membaca buku yang berbahasa rojak, kemudian saya menelan kata-kata itu. Don't judge the book by its cover. Hlovate memang mengejutkan.

Rooftop Rant tidak ada kena mengena dengar lagu ini. Tapi ketika dalam kereta ke pejabat pagi tadi, terdengar di Klasik.fm dan terasa nak Google liriknya. Tiada. Maka saya buka youtube dan taip liriknya di sini.

Lagu masa kecil. Melankoliklah sangat kan






Aku Hanya Pengganti - Azman Abu Hassan


sejak mula dirimu ku kenali
pelbagai cerita ku dengari
semua tak ku hiraukan
kerna hati tertawan

dengan air mata kau menyakinkan
berjaya menghapus keraguan
dan aku pun menjadi pembela mu
pada setiap waktu

kata-kata dan nasihat
teman saudara tiada ku mengambil kira
pujuk rayu dan cumbuan
yang kau berikan
membawaku ke alam khayalan

ku jadi terlena
oleh bisikan mesra
tidak sedar kau berpura-pura

bersama mu ku kehilangan teman
terjejas tali persaudaraan
kiranya ku selama ini
bagimu hanyalah pengganti

kata-kata dan nasihat
teman saudara tiada ku mengambil kira
pujuk rayu dan cumbuan
yang kau berikan
membawaku ke alam khayalan

ku jadi terlena
oleh bisikan mesra
tidak sedar kau berpura-pura

bersama mu ku kehilangan teman
terjejas tali persaudaraan
kiranya ku selama ini
bagimu hanyalah pengganti

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...