Ahad, April 20, 2014

Puisi: Bicara Kita

Karya terkini yang tersiar dalam media ialah pusi berjudul Bicara Kita pada 30 Mac 2014 dalam akhbar Mingguan Malaysia. Saya tak sempat membeli akhbar hari itu kerana berada di Jengka selama dua hari dan dalam perjalanan pulang, menerima notifikasi ucapan tahniah dari teman pemuisi dari laman twitter. Nak mencari akhbar selepas itu agak lewat kerana berita MH370 ternyata melakukan jualan akhbar. Apabila melihat seorang kawan menanda saya di FB namun sedikit terkejut dengan rupa puisinya. Maka saya fikir, eloklah tidak di simpan atau dibaca puisi yang tersiar. Saya tahu saya akan kecewa.


Disertakan puisi Bicara Kita dengan judul dan bait sebenar. Tidak ada siapa yang bersalah. Ruang terlalu kecil dan kegemaran saya menggunakan kata-kata yang panjang menjadikan puisi ini tersiar sebegitu rupa. Saya tidak sedih tetapi sedikit kecewa.

Bicara Kita
(MH370 dan Pesan Melayu Kepada Dunia)

hari ini dunia kenal
cara bicara Melayu yang kental
di hadapan media kita santun mengajar mereka
yang gopoh melanggar adat
yang cemas menggali maklumat

bicara Melayu sopan terkarang
tidak menikam tidak menyerang
tidak meninggi tidak merendah
tiada tingkah tiada amarah
meskipun beradab suaranya matang
adat dipegang agama dijulang
hasrat tercapai jelas dan faham
tangan dihulur, pahit ditelan, madu dihidangkan
begitulah halusnya orang berbudaya

sungguh berat bahu menanggung rasa
kehilangan ini dugaan besar buat semua
harapan keluarga, rahsia negara
adab terpelihara, maruah kekal di atas jemala

begitulah bicara Melayu kepada dunia

Norziati Mohd Rosman
Bandar Baru bangi
25 Mac 2014


Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...