Isnin, Oktober 16, 2006

Cerpen: Barakah Ramadan

Oleh Norziati Mohd Rosman

*Cerpen ini tersiar dalam akhbar Berita Minggu, Ahad, 15 Oktober 2006. Sila klik untuk maklumat lanjut.

“RAYA kali ni, kau balik mana?”

Satu soalan yang biasa kedengaran di penghujung Ramadan singgah di telinganya. Dia tidak menoleh mahupun menjawab. Dibiarkan sahaja soalan itu berlalu pergi dengan tanda-tanya.

Sahabat yang bertanya tadi masih menanti. Masih tegak berdiri di sebelahnya menunggu giliran memfotostat pekeliling cuti yang baru diterimanya sebentar tadi.

“Macam tak suka nak balik raya sahaja,” suara itu kedengaran lagi. Kali ini agak keras dan bernada sinis. Dia mengangkat muka memandang sahabatnya dan soalan itu dijawab dengan senyuman yang sengaja dibuat-buat. Sebelum sahabatnya berlalu pergi, dia menjawab ringkas, “Tengoklah nanti, mana-mana pun boleh raya.” Dan sahabatnya itu memandangnya dengan seribu tanda tanya.

Dia tahu, setiap tahun itulah soalan yang paling tidak disukainya untuk menjawab. Seboleh-bolehnya dia mahu mengelak. Biarlah tiada orang yang tanya, biarlah tiada yang tahu di mana dia mahu beraya kali ini. Lagi elok, biarlah perkataan raya itu sendiri terhapus dari kamus hidupnya. Biarlah dia menunaikan solat Aidilfitri sahaja dan kemudian menyambung kerja. Biarlah orang lain bercuti, balik kampung dan beraya. Dia mahu duduk di pejabat menyiapkan kerja yang tertangguh ataupun mencari-cari kerja lain yang boleh dibuat.

Dia sendiri tak tahu apa makna raya yang sebenarnya untuk dirinya. Semuanya telah pergi dan berkubur sejak sepuluh tahun yang lalu. Ia menjadi satu kenangan yang pahit dan meninggalkan satu sejarah hitam dalam hidupnya. Dia tahu, tiada gunanya mengingati perkara yang telah lalu, tetapi padanya, ia terlalu pahit dan kadangkala menghiris tangkai hatinya.

Sering kali dia diberi nasihat supaya melupakan peristiwa itu. Bukannya dia tidak mahu, tetapi peristiwa itu cukup sukar untuk ditelan. Sukar untuk dia terima apa yang berlaku. Malah hampir setahun dia hidup dalam kemurungan dan kesedihan. Dia merasakan hidupnya seakan tamat di situ juga. Sesekali dirinya diusik syaitan - mengapa tidak dia menuruti mereka di saat itu? Mengapa dia sahaja yang masih bernyawa? Mengapa dia tinggal seorang diri menanggung penderitaan ini? Namun dia segera dia beristighfar. Mungkin ada pengajaran di sebaliknya.

Dia kembali kemeja, merenung sekeping foto yang sesekali menyebabkan air matanya mengalir. Wajah isteri dan tiga anaknya, sering mengusik ingatannya terhadap kenangan lalu. Bagaimana boleh dia mereka semua, andai segala kenangan lalu masih kukuh terpahat di ruang ingatannya? Bagaimana boleh dia melupakan segalanya dan mahu memadam semua memori dari ruang ingatannya? Ah! Cukup berat dugaan ini. Dia menekup muka. Pertanyaan sahabatnya tadi tiba-tiba terlintas di kepalanya. Raya tiada makna! Tiada erti! Hatinya menjerit keras.

“Mati itu pasti. Tiada siapa yang boleh menolaknya mahupun menangguhkannya walau sesaat.”

Satu suara yang lazim kedengaran terngiang di telinganya. Mukanya yang ditekup sedari tadi dibuka perlahan-lahan. Dia menoleh ke kiri dan ke kanan. Seketika dia terasa yang dia berada dalam satu suasana asing. Gelap, bukat. Dia cuba mengingati kembali di mana dia berada tadi.

Tadi aku masih lagi di pejabat, hatinya berbisik halus. Dia memerhati sekeliling. Tiada apa yang dapat dilihatnya. Dia masih lagi duduk di kerusi pejabat, ada meja di hadapannya dan sebiji mentol bulat yang menyinari betul-betul terletak di atas ubun-ubunnya, yang cukup-cukup menerangi dirinya.

Asing! Cukup asing. Tiba-tiba dia diselubungi ketakutan. Dia cuba bangun. Tetapi kaki dan tangannya kaku terkunci .

“Orang muda.” Satu suara lembut menyapa. Matanya cuba mencari arah suara.

“Kamu selamat, cuma kamu tak tahu di mana kamu berada.” Suara itu semakin hampir dan semakin jelas kelihatan susuk tubuh empunya suara itu dalam samar cahaya.

Ustazkah itu? Hatinya bertanya gusar. Segera teringat kepada arwah ustaz yang amat dihormati, yang berjaya mencapai cita-cita untuk berkubur di Tanah Suci. Tetapi wajah itu tidak jelas kelihatan. Cuma suaranya meyakinkan bahawa itu adalah ustaz. Yang pasti dia berpakaian serba putih, dengan wajahnya ditutupi kain serban, seolah dara sunti memakai kerudung di kepala.

“Duduklah dengan tenang dan ikhlas. Jangan ada perasaan takut sedikitpun.” Memang jelas suara itu milik ustaz.

“Tapi di mana saya sekarang ini, ustaz?” Dia bertanya lembut, setelah pasti dia berada dalam keadaan selamat.

“Di satu tempat yang selamat, di mana kau boleh bertemu dengan anak dan isterimu.” Suara itu menjawab dengan kata-kata yang menampakkan keganjilan. Dia separuh menjerit. Jantungnya berdegup kencang, nafasnya bagai tersekat-sekat tetapi hatinya berbunga riang. Betulkah ini? Hatinya berdetik, tetapi wajahnya menampakkan kegusaran.

Keliru

“JANGAN tipu. Mana boleh yang mati hidup semula?” Dia bersuara. Perasaan bimbang hadir semula.

Dia terdiam cuba mengingati peristiwa hitam itu. Bukankah mereka telah pergi. Aku yang memandu kereta itu. Aku sendiri menyaksikan bagaimana kemalangan itu berlaku, jeritan kesakitan mereka sewaktu dihentam oleh lori jahanam itu, saat nyawa mereka tamat di ribaan dan saat suara mereka hilang bersama nyawa. Aku sendiri yang melihat mereka dikapan dan ditanam dalam satu liang. Aku pasti mereka telah mati!

“Siapa kata mereka mati? Bukankah mereka masih hidup?” Suara itu keras bertanya lagi, cuba menambahkan keraguan di hatinya. Dia terdiam. Apa sudah gila agaknya orang ini, bisik hatinya lagi.

“Aku masih lagi waras. Cuma dirimu sendiri yang gila, apakah kau yakin yang mereka itu sudah pergi?” Ah! Orang ini mampu mendengar bisik hatiku. Suara itu ketawa sinis.

“Betul kau pasti mereka telah pergi?” Dia bertanya lagi.

“Mana boleh yang mati hidup semula!” Dia membentak. Keras suaranya.

“Jika begitu, mengapa kau hidup seperti orang yang maut sebelum ajal. Kau ketepikan segala-galanya hanya kerana kau kehilangan empat wajah kesayanganmu itu?” Suara itu membalas juga dengan keras. Dia terkejut. Suasana yang tadi damai menjadi panas. Mahu saja ditamparnya wajah di hadapannya itu. Cukup kurang ajar menidakkan kematian. Tetapi tangannya terkaku mati di situ.

“Apa yang kau nak sebenarnya?” dia bertanya suara itu. Dia mahu pergi dari situ. Keadaan di situ tidak selesa. Hanya membawa dia kembali kepada kenangan lama yang sukar dipadam. Dia tidak suka dengan kenangan itu, yang menyebabkan dia kehilangan kehidupannya selama sepuluh tahun.

“Kau sendiri tahu yang kau kehilangan kehidupan.” Ah! Suara hatiku dipersoalkan lagi, bisik hatinya.

“Sudah sepuluh tahun mereka pergi, tapi kau masih tidak menerima hakikat itu. Mengapa kau seakan menolak takdir?” Dia memandang tepat ke wajah yang tidak jelas kelihatan itu. Hatinya membuak dengan kemarahan. Mujurlah dia terkunci di situ. Jika tidak....

“Allah telah mengambil mereka pergi kerana Dia lebih menyayangi mereka. Tetapi kenapa kau selalu mempersoalkan tindakan-Nya itu? Mengapa? Apakah Allah tidak berhak mengambil semula ciptaan-Nya yang telah dipinjamkan seketika kepadamu?”

Soalan itu bagaikan satu tamparan yang kuat singgah di pipinya. Dia terdiam seketika. Suasana senyi.

“Aku tak bermaksud begitu. Aku masih lagi bersolat, puasa, bayar zakat. Aku tidak menidakkan kekuasaan-Nya!” Dia membentak.

“Jika tidak mengapa kau masih tidak boleh menerima hakikat yang mereka telah pergi?”

“Bukan tidak menerima hakikat.” Dia menundukkan kepalanya. Perlahan dia bersuara, seakan tidak yakin dengan jawapannya.

“Lalu?”

Dia terdiam. Keputusan kata-kata.

“Mereka adalah orang yang paling kusayangi di dunia ini. Hidupku bagaikan tidak bererti bila mereka pergi sekelip mata. Empat orang sekali gus!”

“Mati itu pasti. Dan mereka bukan pergi untuk selamanya. Akan ada masa kau bertemu mereka.” Dia mengangkat kepala. Terkejut.

“Dia mana?” Segera dia bertanya.

Orang itu ketawa sinis. “Di syurga,” jawapnya pendek.

Dia mengeluh.

“Mengapa? Kau mahu bertemu mereka di sini? Bukankah tadi kau sendiri yang mengatakan yang mati tak akan hidup semula.”

Dia terdiam, lalu menundukkan semula kepalanya.

“Kau tahu, mereka telah pergi tetapi kenapa masih menanti mereka?” Suara itu kedengaran lembut.

“Bukan menanti...” kata-katanya putus.

“Hidup ini satu perjalanan yang panjang. Kita akan merasa semua perkara, yang pahit dan yang manis. Biarkanlah ia berlalu walaupun ia adalah suatu yang amat pahit untuk ditelan. Kita ini adalah kepunyaan-Nya dan kepada-Nya juga kita akan kembali suatu hari nanti. Kita tak tahu bila, di mana dan bagaimana kita diambil pergi.” Kata-kata itu menusuk halus ke tangkai hatinya.

“Kita harus pasrah atas segala ketentuan-Nya. Dia lebih mengetahui atas semua perkara. Kita yang hidup mesti teruskan kehidupan. Janganlah berkeadaan seperti dunia sudah berakhir. Tiada gunanya hidup seperti itu.” Ada air mata yang mengalir.

“Kita masih ada matlamat kehidupan. Akhirat itu pasti dan syurga menunggu bagi mereka yang memilih ke arah itu. Kau mesti kembali ke kehidupan seperti mana yang kau lalui dulu. Masih lagi ada ibu bapa, adik-beradik, sahabat yang menanti. Mereka semua selalu berdoa agar kau kembali dan berubah.” Dia keharuan.

“Usah lagi hidup dalam kemurungan dan kesedihan. Hidup ini suatu yang indah dan nikmatilah keindahan itu atas landasan yang benar. Yang pergi biarlah mereka pergi.”

Suara itu semakin halus kedengaran dan semakin hilang. Dia mengangkat kepala, memejamkan matanya. Air mata yang jatuh satu persatu menjadi semakin deras. Lama kemudian dia teresak-esak. Tapi dia tak tahu apakah kali ini dia benar-benar insaf kerana dia sedar bukan sekali dua dia berkeadaan begitu. Bukan sekali dua nasihat seperti itu singgah di telinganya. Tapi kali ini dia merasakan keindahan dan keinsafan. Apakah kerana ia barakah Ramadan yang Allah berikan buatnya?

Keinsafan


TANGANNYA tidak lagi dirasakan terkunci. Dia menekup mukanya sambil teresak-esak.

“Ya Allah, ampunilah kesalahan hamba-Mu ini. Aku insaf atas apa yang telah aku lakukan. Aku insaf atas segala buruk sangka yang kuberikan kepada-Mu. Ampunilah diri ku ini ya Allah. Kau jadikanlah Ramadan ini sebagai yang paling indah dalam hidupku dan Syawal ini sebagai penanda kegembiraanku atas kehidupan-Mu ini. Ampunilah hamba-Mu ini, Ya Allah.” Dia berdoa dalam keharuan. Ada tanda keinsafan di wajahnya. Sedunya semakin kurang.

Satu suara memanggil namanya. Dia membuka mata. Sahabatnya tadi bertinggung di sebelahnya.

“Lama sangat kamu tidur.” Dia memandang sekeliling. Rupanya dia di surau, tidur seketika sebelum Zohor tiba.

“Bangunlah dah nak masuk Zohor ni, kami nak berjemaah.” Sahabatnya itu bangun lalu menuju ke tempat wuduk.

Dia bingkas duduk, termanggu seketika, memikirkan apa yang berlaku sebentar tadi. Terasa ada sisa air mata di pipi. Apakah tadi itu benar? Ah! Jika tidak pun, “Alhamdulillah. Ada rahmat di sebaliknya,” bisik hatinya.

“Antara Ramadan dan Syawal, kedua-duanya mempunyai kelebihan yang tersendiri. Ada maghfirah dan rahmat. Hanya kita yang menentukan arah mana yang kita mahukan. Tapi andai kita memilih untuk meminggirkannya, kitalah yang rugi. Ramadan itu penuh keberkatan dan Syawal itu penuh kenikmatan.”

Itu adalah antara pesanan yang ditinggalkan Ustaz. Selepas kematian anak isterinya, dia hidup dalam kesedihan dan kemurungan. Ustaz kemudian membantu dia mencari kembali kehidupannya. Dia berguru membersihkan diri dan jiwanya bersama Ustaz. Jiwanya menjadi tenang sebelum Ustaz menuruti langkah anak isterinya menghadap Ilahi di Tanah Suci. Sekali lagi dia terasa kehilangan, kemudian kesedihan dan kemurungan kembali dalam dirinya. Dia kembali seperti keadaan di mana dia kehilangan anak isterinya sebelum itu. Hidupnya kembali kosong.

Dia mengeluh seketika. Ustaz kembali dalam dirinya dan nasihat yang ditinggalkan itu cukup bermakna. Dia akur, ada perkara yang dia tinggalkan selama ini. Biarpun dia solat, puasa, bayar zakat, tetapi belum bermakna dia menjadi insan yang sempurna. Masih ada benda yang ditinggalkannya, masih ada tanggungjawab yang tidak ditunaikan. Dia terlalu bersedih di saat dia menidakkan ketentuan Ilahi.

Dan untuk Syawal kali ini, selepas sepuluh tahun, dia menanam azam yang baru. Selepas solat Aidilfitri nanti, dia akan menziarahi kubur isteri dan tiga anak comelnya, pulang ke kampung dan menziarahi ibu bapanya yang setia menunggunya di pagi setiap Syawal, mengucup tangan memohon ampun dan maaf sambil berdoa mengharap agar dia dapat meninggalkan kesedihan lalu.

Ramadan kali ini biarlah menjadi saksi atas kelahiran semula dirinya, dan Syawal ini diharap memberi kebahagiaan yang penuh buat dirinya.

Allahu Akhbar, Allahu Akbar.

72 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sedih nyer..

Muhammad Teja berkata...

tahniah.. best!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan terima kaseh kerana mengembalikan minat saya membaca cerpen yang da lama saya tinggalkan sejak SPM.

tahniah kerana blog yang baik

Norziati Mohd Rosman berkata...

daineso: jangan sedih-sedih
tuan laxamana: terima kasih!
anonim: walaupun rupamu tidak ku kenal, tetapi...errrr terima kasih. Semoga timbul minat untuk menatap cerpen yang lain pula.

Tanpa Nama berkata...

o4gdYb Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

xHyRgU write more, thanks.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

Tanpa Nama berkata...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

Tanpa Nama berkata...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Change is inevitable, except from a vending machine.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

If ignorance is bliss, you must be orgasmic.

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...