Jumaat, Oktober 06, 2006

Pertama kali naik kapal terbang



“Betul ke kamu tak pernah naik kapal terbang?”

Saya senyum kemudian mengangguk. “Betul,” jawab saya.

Mummy, Pengarah Urusan saya yang perempuan ini sedikit hairan dengan kenyataan saya lalu mengerutkan dahinya. Selepas itu dia berkata, “Mula-mula kena tengok dulu tiket tu. Kamu naik apa? Air Asia atau MAS?”

“MAS,”

“Kalau MAS naik di KLIA.”

”Saya tahu. Selalu menghantar orang ke KLIA. Tapi apa nak buat bila dah masuk tu? Selepas bagi tiket kat kaunter, lepas check in, apa yang kena buat?” saya bertanya bertalu-talu.

“Tunggu panggilan masuk. Akan ada pengumuman masuk. Tengok tiket betul-betul. Masa, no flight, kod flight, yang paling penting gate masuk tu. Kalau gate tu hujung, kamu kena cepat-cepat sikit sebab berada jauh di hujung. Jadi kena berlari sikit supaya tak lewat masuk dalam kapalterbang,” Mummy menerangkan. Saya mendengar dan diam sahaja sambil cuba membayangkan keadaan.

Jujur saya katakan ini adalah kali pertama saya menaiki kapal terbang. Awal menerima berita yang saya diminta berada di Sabah, saya merasa gembira, kerana berpeluang melihat tempat orang. Kemudian timbul perasaan cuak mengenangkan saya perlu naik kapal terbang – bukan bas, bukan keretapi, bukan LRT mahupun kayak. Kapal terbang. Menghantar kawan memang selalu tapi kali ini saya pula yang dihantar.

“Kalau MAS, tempat duduk dah siap ada pada tiket, tak payah berebut. Kalau Air Asia kena berebut tempat duduk. Nasib baik kamu naik MAS,” sambungnya.

Itu selalu saya dengar. Tapi saya idak dapat bayangkan bagaimana keadaannya. Kalau naik bas berebut tempat duduk, itu biasalah. Tapi bas ekspres pun ada nombor. Bagaimana pula kapalterbang yang perlu berebut? Saya tidak dapat membayangkannya malah saya senyum sahaja.

Saya teringat cerita seorang kawan ditempat kerja lama dahulu. Dia memang rajin bercerita, hinggakan naik letih melayannya. Dia seorang askar dan ketika itu bertugas di Sabah.

“Kau tau kapal terbang kat Sabah tu pengangkutan utama.” Saya menggangguk kerana memang tahu akan perkara ini.

“Masa aku mula-mula naik kapalterbang kat Sabah dulu, aku terkejut. Dia orang ni bawak ayam siap-siap naik kapal terbang.”

“Apa salahnya bawa ayam,” kata saya dalam acuh tak acuh.

“Ayam hidup lah.”

“Hah? Ayam hidup. Macam mana masuk dalam kapal terbang?” Saya ketawa. Saya pasti mesti dah kena tipu dengan dia.

“Alah, kapalterbang di sana pun kecil, macam pesawat. Macam-macam benda di bawa naik. Ada ayam, sayur, macam-macamlah. Ada yang beli, ada yang nak jual. Jadi bila duduk dalam kapalterbang tu kena buat bodoh lah. Ayam bising ke, buat apa ke kenalah tahan telinga,” balasnya. Saya masih tidak percaya ayam boleh dibawa naik dalam apal terbang. Tidak tahulah sama ada sekarang masih boleh dibawa lagi. Tapi saya pasti, itu mesti di kawasan pedalaman.

Saya senyum sahaja bila dengarkan kisah itu. Saya kemudian menelefon seorang kawan dari Sabah yang bekerja di sini akan prosedur ‘naik kapalterbang’. Bagaimana mahu mendaftar masuk, tentang bagasi, tempat duduk, gate, imigresen, dan semuanya satu persatu.

Saya diberitahu, memandangkan saya perlu keluar dari Semenanjung, maka kad pengenalan adalah sesuatu yang wajib. Saya akan terima sehelai kertas atau mungkin, pas yang menyatakan saya ini akan berada di Sabah buat berapa ketika. Surat itu saya perlu simpan elok-elok kerana perlu memulangkannya bila pulang ke Semenanjung.

“Untunglah kau dapat pergi Sabah free,” kata seorang kawan yang dapat tahu berita ini.

“Memanglah free, tapi bukannya untuk makan angin. Ini atas urusan kerja,” balas saya. Dia bagai tidak puas hati melihat saya dapat pergi secara percuma, tetapi saya malas melayannya. Bila saya beritahu emak, dia gembira.

“Dapat juga kau naik kapal terbang ya. Macam manalah keadaannya,” kata emak. Saya diam sahaja. Saya sendiri pun tidak pasti bagaimana keadaannya nanti. Tawakkal sahajalah.

Nota: Ini kisah benar kalau mahu ketawa, ketawalah. Saya juga ketawa..hahahaha.. Ada sambungannya nanti

74 ulasan:

Hero berkata...

beli udang tak? kalau beli udang, orang kata, tanya dulu. udang laut atau udang bela? pasal kalau udang bela tak sedap (walhal dibela di laut gak..dalam sangkar) ahahaha...

Norziati Mohd Rosman berkata...

Udang tak jumpa. Mula-mula mak pesan beli ikan bilis, saya gelakkan dia. Ada ke pergi Sabah beli ikan bilis, apa kelas. Rupa-rupanya balik bawa ikan kering dengan belacan! Hahahaha!

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

ISeEeE write more, thanks.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

Change is inevitable, except from a vending machine.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies.

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...