Isnin, Oktober 02, 2006

Satu perjalanan I

Khamis dan Jumaat (28 & 29 Sept) yang lalu antara yang menarik dalam Ramadhan saya. Pelbagai perkara yang ingin saya kongsikan kerana saya amat terkesan dengan perkara yang berlaku.


Pada hari Khamis, majlis berbuka puasa, solat terawikh dan sedikit tazkirah akan diadakan di pejabat. Awal pagi saya bersama seorang staff mengemas dewan latihan, menyapu lantai, menyusun kerusi, mengemop lantai, menyusun tikar dan menghampar sejadah sambil memasang alunan nasyid dari kumpulan Raihan. Tiba-tiba saya rasa ada satu perasaan yang tidak dapat saya gambarkan. Saya terasa kerahmatan yang amat dalam menyediakan kemudahan bagi orang berbuka puasa dan kemudahan bagi mereka beribadah. Betapa indahnya hidup ini, betapa indahnya Ramadhan ini, penuh dengan barakah dan rahmat. Hati saya syahdu seketika mengenangkan Ramadhan yang penuh dengan kenikmatan ini. Satu-satunya bulan dimana amalan kita diganjar dengan pahala berlipat kali ganda, bulan yang penuh dengan ujian akan kesabaran dan lapar dahaga.

Maha suci Allah, saya benar-benar terasa nikmat Ramadhan ini. Saat menghampar sejadah airmata hampir menitis mengenangkan kebesaran dan keagungan Ilahi menciptakan satu bulan yang penuh rahmat. Saya tertanya, apakah ia Ramadhan terakhir bagi saya? Hanya Allah yang lebih mengetahui. Dan saya juga tidak tahu apa yang saya lakukan ini akan dapat saya lakukan lagi esok. Saya bersyukur kerana punya kesempatan ini untuk berbakti buat teman-teman yang datang berbuka. Semoga apa yang saya lakukan ini ada kebaikan untuk yang lain.

Sesudah habis mengemas dewan latihan yang bertukar kepada sebuah surau, kami perlu memasak nasi dan menyediakan air. Lauk pauk dimasak oleh Pengarah Urusan saya sendiri, yang akan saya ambil dirumahnya yang tidak jauh dari pejabat menjelang Asar nanti. Kemudian kami mengangkat lauk, menyusun pinggan mangkuk, menyiapkan hidangan dan sebagainya ditingkat tiga. Saya turun naik tangga sehingga baju basah akibat peluh. Letih memang terasa tetapi nikmat itu lebih manis sebenarnya. Saya berdoa agar ada lagi kesempatan untuk saya mengulanginya esok hari.

Menjelang maghrib saat menunggu waktu berbuka, seorang teman mengkhabarkan berita duka. Dr Latifah Mohd Noor, pensyarah saya di UIA meninggal dunia akibat barah otak jam 4.15 petang tadi. Saya menjadi terpempan seketika. Kami sepakat menziarahi Allahyarham selepas terawikh sebelum jenazah dihantar pulang ke kampungnya di Melaka. Setiba di rumah Allahyarham, saya terkesan akan sesuatu. Sesudah menatap wajah arwah yang suci tersenyum, saya melihat perkara lain. Ada persaudaraan yang erat dibawah lembayung Islam di paparkan dengan sempurna disini.

Saya melihat para pensyarah saya yang masih dapat saya kenali ada disitu. Berkulit hitam mahupun putih, yang tinggi mahupun rendah, pensyarah dan anak murid, berpangkat Dr mahupun pensyarah biasa, semua berkumpul bersama. Ada yang saya tidak berapa kenal kerana tidak mengajar saya tapi saya tahu dia pensyarah. Mereka berbual dalam bahasa yang boleh difahami, sama ada Melayu, Arab atau Inggeris. Inilah yang amat saya suka bila menuntut di UIA – satu pemandangan yang tidak dapat dilihat ditempat lain. Pelbagai adat, budaya dan kaum bertemu dan berkumpul tanpa ada dinding pemisah. Islamlah yang menyatukannya tanpa ada perasaan prejudis mahupun bangga diri akan kelebihan bangsa masing-masing. Maka bertemulah saya dengan Dr Sidek Baba yang kami panggil Cikgu Sidek, En Yusri (Presiden ABIM), beberapa muka besar dan tokoh ilmuan tanahair yang dapat saya lihat dari jauh termasuklah pensyarah yang amat saya kagumi, Dr Ariff. Saya ambil kesempatan berbual dengannya dan ternyata dia masih mengenali saya. Kami bertanya khabar dan berbual ringkas.

Saya teringat satu perbualan saya dengannya ketika saya baru tamat belajar dan sedang berlegar mencari kerja. Saya bertembung dengannya secara tidak sengaja di kuliah dalam hujan renyai. Lalu dia tumpangkan saya ke mahallah (asrama). Kata-katanya saya semat dalam kepala sehingga kini.

“You know sister, you have talent in writing. Why don’t you write something even in Bahasa and send it to any newspaper. Make it published”

Saya tidak tahu dari mana dia tahu saya ada bakat menulis dan atas kata-katanya saya bergerak sendirian menulis untuk diri sendiri tanpa ada kekuatan untuk menghantar kemana-mana. Alhamdulillah, tahun 2006 menemukan saya dengan sesuatu yang saya nantikan sejak sekian lama. Peluang berguru dengan Pn Ainon Mohd dan Faisal Tehrani menyebabkan saya sering tidak dapat tidur nyenyak pada waktu malam bagi mencambahkan idea dan menggarap ayat. Terlintas juga kata-kata Cikgu Sidek kepada saya ketika merasmikan satu program ekspedisi yang persatuan kami anjurkan ketika saya masih menuntu dahulu. Katanya, “kalau mahu menulis, tulislah sesuatu atas nama Allah dan demi menegakkan kalimahNya. Itulah tanggungjawab kita sebagai khalifah. Mata pena itu juga senjata bagi kita.” Kata-kata Cikgu Sidek saya pegang kejap dan saya tidak sangka ia menjadi sesuatu yang penting apabila saya memilih arah yang satu ini. Kedua-dua azimat ini saya semat kukuh dalam hati.

Selepas menziarahi Allahyarham dan keluarganya, kami kembali ke pejabat. Majlis baru berakhir dan saya dengan perasaan yang penuh kesyukuran menghantar beberapa orang sahabat pulang kerumah mereka sebelum kembali semula ke pejabat. Pejabat saya ini sebenarnya ada menyediakan sebuah bilik khas untuk staff, maka kami bertiga yang bekerja disini tinggal disana. Jadi, dunia kami sekadar disini. Turun dan naik dipejabat. Tetapi ianya lengkap – ada tv, bilik air, katil dan tilam yang membolehkan kami tinggal tanpa memikirkan tentang sewa rumah, bil air dan api, kesesakan jalanraya, tambang bas, minyak kereta, bersesak dijalanraya atau bangun awal kepejabat. Hidup nampak terasa mudah tetapi tekanannya tetap ada juga. Kemudian nanti saya ceritakan.

Dalam perjalanan menghantar teman yang terakhir, saya bercerita kepadanya tentang beberapa perkara yang berlaku kepada saya sebelum itu. Tatkala ini, saya memerlukan seseorang yang boleh saya bercerita – sekadar memberi telinga untuk mendengar tanpa perlu ingat sedikit pun apa yang saya ceritakan. Hampir luruh juga airmata akan kesedihanyang telah berlaku dan saya sekurang-kurangnya mahukan buah fikiran yang boleh membantu menyelesaikan, setidak-tidaknya melupakan perkara ini.

Pandangan yang diberikan kepada saya amat menarik dan saya menjadi begitu selesa berbicara. Oleh kerana saya tua sedikit, dia panggil saya akak sahaja. Saya rangkumkan semuanya sekali.

“Akak perlu ingat, kita memang perlu kawan, tapi jangan percaya 100% terhadap kawan kita. Untuk lebih radikal, jangan telefon. Delete terus namanya dari phone book. Bergembiralah selalu. Jangan ingat lagi perkara itu. Walaupun nampak seperti memutuskan silaturrahim, ia adalah lebih elok dari membuatkan kita rasa tersiksa bila ingat peristiwa itu dan mengundang pelbagai andaian negatif. Kawan memang perlu tetapi berpada-padalah.” Itulah nasihatnya yang saya ringkaskan.

Dalam perjalanan ke rumah (a.k.a pejabat), saya fikir balik kata-kata ini. Ada benarnya dan yang boleh saya guna, saya mahu praktikkan. Nampaknya saya bagai mengaplikasikan kesemuanya. Sebaik tiba, saya terasa ada beban di bahu yang telah saya tinggalkan di belakang dan saya nampak ada sinar yang cerah dihadapan. Sebelum tidur, saya buat solat hajat dan istikharah bagi memohon petunjuk semoga tindakan yang saya ambil ini benar. Kepada Alllah saya berserah sekarang ini kerana saya tahu, dialah satu-satunya tempat sandaran yang paling suci. Ternyata sejak beberapa hari, fikiran saya menjadi lapang dan lega. Malah, saya mampu membaca buku dengan selesa hingga mendatangkan pelbagai idea yang saya curahkan dengan segera ke kertas. Sememangnya pena dan kertas dua teman karib saya saat suka dan duka. Saya lebih senang menulis berbanding menaip kerana saya mampu melahirkan hati saya dengan lebih dalam apabila menulis menggunakan tangan dan kemudian saya alih ke monitor. Memang nampak seperti buat kerja dua kali, tetapi dalam banyak hal, ia lebih berguna dan banyak faedahnya. Idea saya lebih halus dan susunan ayat lebih menarik.

Perkara penting yang saya dapat disini ialah, jika ada masalah, jangan disimpan kerana ia menyusahkan. Berceritalah dengan orang lain semoga ada penyelesaian yang baik serta banyakkan doa kepadaNya. Kemudian ambil langkah untuk melupakan masalah jika kita tidak mampu menyelesaikannya. Jam tiga baru saya mampu tidur, itupun setelah makan nasi. Baru saya teringat yang tadi saya berbuka ala kadar sahaja kerana mahu memastikan semua tetamu mendapat makanana yang cukup. Penat terasa hilang melihat makanan habis malah masalah yang pergi menyebabkan penat semakin tidak terasa. Inilah rahmat Ramadhan rasanya. Alhamdulillah.

Ketika dalam perjalanan menziarahi jenazah tadi, saya terpandang bulan sabit dilangit. Tiba-tiba, keluar puisi ringkas ini:
Bulan sabit dipagar langit
Sepi tanpa bintang
Sunyi tanpa teman


Subhanallah, bulan itu memang cantik - bulan sabit. Namun ia nampak sepi tanpa bintang. Sebab itulah saya kata ia dipagar langit. Melihat bulan yang sepi, saya terfikir apakah saya sesepi bulan. Bintang yang ada akan datang dan pergi, ibarat teman disekeliling yang boleh datang dan pergi bila-bila masa. Bersandar terus kepada Allah sebagai mana sang rembulan dan dari itu dapat saya lihat kesan kesepian bulan itu pada diri saya secara tidak langsung.

Oleh kerana saya tidur lewat, saya tidak bangun bersahur. Pagi Jumaat itu, jam enam saya bangun memunaikan solat subuh, membaca Al-Qur’an kemudian mandi. Saya mencongak dalam kepala, baru perasan yang saya tidur cuna tiga jam tetapi rasa segar tanpa mengantuk. Tepat jam 7, saya melarikan diri seketika dari pejabat memecut ke Putrajaya bertemu dengan seorang sahabat. Awal juga saya tiba, jam 8 kerana mahu elak kesesakan jalanraya. Dahulu kami agak rapat dan menjadi renggang kerana berjauhan tempat kerja (Putrajaya dan Melawati tidaklah jauh, ia sekadar alasan sebenarnya).

Kami berbual-bual akan pelbagai perkara. Dari masalah kesihatan, perihal makanan, harga minyak yang naik, harga barangan yang melambung, sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan, politik dan pilihanraya, peluang perniagaan, dasar divide and rule penjajah yang masih diguna pakai, filem Gubra dan Remp-it, perang Astro & Media Prima, pengaruh tv kepada kanak-kanak, masyarakat yang kian leka dengan hiburan, tentang Siti Nurhaliza dan Datuk K (ehh...masuk juga dalam senarai perbincangan), kisah tentang Andalusia dan kerajaan Turki Uthmaniyyah, ‘jenayah’ Mustafa Kamal Attaturk terhadap empayar Uthmaniyyah, hinggalah ke kisah perang, strategi perang dan psikologi perang.

Saya ceritakan bagaimana Muhammad Al Fatih membuka Konstantinopel (Istanbul). Dia pula cerita tentang kemungkinan suatu hari nanti perang menggunakan teknologi lama dengan melihatkan kejayaan Afghanistan (Taliban?) dan Lubnan (Hizbullah?) memalukan USA. Tiba-tiba saya teringat kepada filem Patriot. Kemudian saya cerita pula tentang Salahuddin al-Ayyubi yang menawan Palestin. Teringat pula kepada filem Kingdom of Heaven. Cerita berganjak pula ke pejuang kemerdekaan tempatan dan pejuang berhaluan kiri. Nama yang disebut ialah Rashid Maidin dan Chin Peng. Saya teringat kepada pejuang senyap yang lain seperti Shamsiah Fakeh dan Dr Burhanuddin al-Helmy. Dia pula menyebut tentang Dato’ Bahaman dan Tuk Janggut. Kemudian pergi ke cabang baru diri saya – bidang penulisan dan tips menulis yang saya terima dari Pn Ainon dan Faisal Tehrani termasuk rahsia perniagaan dan gosip buku. Dia nampak begitu teruja dengan usaha terkini saya kerana tahu itulah impian saya sejak sekian lama yang saya sekadar pendamkan tanpa sebarang usaha drastik.

Dalam tidak sedar, kami bercerita dan bercakap hampir tiga jam. Itulah saya sebenarnya. Jika ada masalah, saya akan cari seseorang yang agak jauh atau yang tidak saya hubungi beberapa waktu dan bercerita tentang macam-macam sehingga saya rasa penat bercerita. Kemudian, saya akan terus merasa lega dan terlepas dari beban. Saya lari dari tempat kerja ini pun semata-mata mahu bercerita dan berkongsi cerita. Kali ini bukan kongsi masalah lagi, kerana Alhamdulillah, saya telah dapat menyingkirkan masalah dari kepala.

Dalam perjalanan pulang, saya melihat kembali apa yang berlaku pada diri saya sejak dari awal Ramadhan yang lalu. Baru enam hari tetapi dugaan dan kenikmatan yang silih berganti semakin mendekatkan saya kepadaNya. Saya berdoa agar saya berjaya menamatkan perjalanan pada Ramadhan tahun ini dengan cemerlang. Madrasah Ramadhan kata orang. Tempat untuk mencuci diri dan membersih jiwa. Insya Allah, Dia telah menjanjikan kebaikan, maka tugas kita pula ialah berusaha mendapatkannya. Segera saya teringat pada janji dengan seorang teman dan suaminya untuk pulang kekampungnya di Lenggong, Perak esok. Saat beban terpisah dari bahu, ada baiknya juga saya melarikan diri seketika dari kesibukan kota dan melihat keindahan hidup di desa. Memang sudah lama saya diajak pulang bersama-sama, saat ini barulah terlaksana.

Insya Allah, jika ada kelapangan akan saya ceritakan pula perjalanan di sana selama dua hari.

Allahumma ini as-aluka ridhaaka wal jannah.
Ya Allah, aku mohon redha-Mu dan syurga-Mu. Amin

81 ulasan:

Puan Ainon Mohd. berkata...

Aduh! Panjangnya entri ini.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Memang panjang, sebab ia catatan perjalanan satu hari :-)
Maaf kalau penat membacanay!

Unknown berkata...

Panjangnya. Macam baca hikayat, cerita yang sambung menyambung tidak berhenti-henti. :)

Rasa seperti baru mendengar celoteh seorang sahabat yang lama tidak berjumpa dengan sahabatnya, yang lain. Semuanya mahu dicerita, bagi tiada rahsia. :)

dinoor berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
dinoor berkata...

norziati,awak batch econs grad tahun bila?

Saya mahyudin, isteri saya asmin. Sebab jika awak rapat dgn Dr Latifah, kemungkinan awak kenal Asmin dan saya.

salam kenal.

Norziati Mohd Rosman berkata...

En Mahyudin, saya rasa saya kenal Asmin tu. Mungkin senior saya, atau batch saya. saya Econs grad 2002. Duduk Mahallah Sumayyah. Kalau sebut Zeti budak Task Force, mungkin kenal kot...

Norziati Mohd Rosman berkata...

Maaflah kalau panjang sangat hikayat ni. sedap sanagt menaip, idea mencurah-curah...hahahah

Tanpa Nama berkata...

vUvNoO The best blog you have!

Tanpa Nama berkata...

hZ9Sop Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

dwACLa write more, thanks.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

Tanpa Nama berkata...

Change is inevitable, except from a vending machine.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

Tanpa Nama berkata...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

Tanpa Nama berkata...

If ignorance is bliss, you must be orgasmic.

Tanpa Nama berkata...

C++ should have been called B

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

Change is inevitable, except from a vending machine.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...