Sabtu, Mac 10, 2007

Kerana sesuap nasi - 2

1)

Kerja saya sebelum ini memerlukan saya berhubung dengan para kontraktor binaan, penyedia peralatan dan perabot, technician, pengawal keselamatan dan juga pembersih bangunan. Bangunan asrama sebenarnya masih 50% dalam pembinaan tetapi kami diarahkan mengisi mana-mana blok yang sudah siap.


Jadi dalam keadaan bangunan yang belum sempurna sepenuhnya seperti pendawaian yang belum kemas, berhabuk, perabot yang belum lengkap, kotor oleh kerja binaan dan segala-galanya yang serba baru, semua harus disiapkan segera sebelum pelajar masuk. Asrama ini pula untuk pelajar perempuan, jadi keselamatan juga perlu dititik beratkan.


Seorang supervisor cleaner selalu menjadi mangsa dengan pengurus saya (pengurus perempuan dn juga cerewet). Dia sering selalu mengadu itu ini pada dia. Sampah terabur, cermin tidak di cuci bersih, tandas di cuci kurang sempurna dan macam-macam yang remeh temeh. Sebenarnya ia bukanlah sesuatu perkara yang besar, tetapi pengurus saya ini memang seorang yang teliti. Jadi dia mahu semua dalam keadaan sempurna.


Oleh itu semua orang yang memberi servis pada asrama seperti kontraktor kontraktor binaan, penyedia peralatan dan perabot, technician, pengawal keselamatan dan juga pembersih bangunan perlu menepati standard dan cita rasanya sendiri. Ada baiknya tetapi ia memberi kerja tambah kepada mereka sebenarnya.


Supervisor cleaner itu selalu mengadu pada saya. Mula-mula saya rasa tidak sedap juga, kerana saya adalah pekerja yang perlu memenuhi kehendak pengurus. Namun lama-lama saya tahu bagaimana mahu membezakan antara kerja dan kawan. Kemudian saya menjadi tempat dia bercerita itu ini.


Melaluinya saya dapat tahu macam-maca tentang kerja yang perlu dilakukan, rutin hariannya dan tanggungjawabnya pada semua tukang cuci. Malah saya juga berkesempatan berkawan dengan beberapa makcik cleaner yang kebanyakannya dari Indonesia. Seperti yang saya katakan sebelum ini, ada sesuatu yang saya dapat dari mereka yang tidak saya dapat dari orang lain, terutamanya tentang hidup.


Dia sekarang jadi kawan dan bukan sekadar teman berbual. Bila saya habis kontrak di sana, kami masih berhubung dan singgah di rumah berbual-bual.






2)

Pembantu rumah lain yang saya rapat ialah PR kepada seorang staff. Usianya dalam 40-an. Dia selalu bawa bibiknya ke pejabat. Dari situ berkenalan, kemudian berbual dan makan. Dia pernah ditumpangkan dirumah saya selama sebulan. Dari situ juga saya dapat tahu macam-macam, terutama tentang tuannya (bukan saya mahu korek, tapi dia yang mahu cerita).


Suatu malam selepas solat Maghrib, seperti biasa saya melakukan rutin membaca Qur’an. Bibik merapati saya dengan telekung.


“Ajarkan saya mengaji,” katanya perlahan.


Saya terdiam seketika. Rupanya dia memang tidak tahu mengaji apatah lagi membaca dan menulis. Mengira bolehlah sikit-sikit. Saya jadi kekok seketika. Lalu saya ambil Qur’an dan minta dia baca apa yang dia tahu.


Jarinya menunjuk kepada Al-Fatihah kemudian al-Baqarah. Dia membaca dengan tersekat-sekat. Namun saya tahu dia menghafal, bukan membaca.


Esoknya saya belikan buku ABC, pensel dan buku tulis. Malamnya saya mulakan kerja tambahan bagi mengajarnya menulis dan mengeja. Kemudian sesi praktikal dengan menunjukkan akhbar hari itu – kebetulan tsunami baru berlaku. Saya tunjukkan kepada dia tentang angka kematian tsunami dan beritahu apa bezanya antara puluh ribu dan ratus ribu. Dia mengangguk, tapi saya harap dia faham.


Namun, agak susah juga mengajarnya kerana rebung dah jadi buluh. Tambahan pula saya mengajar menggunakan sistem Malaysia, manakala dia menyebut slanga Indonesia. Mahu juga saya ketawa memikirkan sebutan ABC sahaja sudah menunjukkan perbezaan, apatah lagi perkara lain yang lebih besar.


Saya cuma sempat mengajar ABC hingga Z, menulis nama dan beberapa patah suku kata sebelum diambil semula oleh tuannya. Alangkah eloknya jika saya ajar dia mengaji terlebih dahulu, kerana ia adalah ilmu yang lebih penting. Saya tidak tahu di mana dia sekarang kerana telah dilepaskan oleh tuannya. Namun saya harap dia masih ingat ABC hingga Z bila ada kesempatan bertemu dengannya selepas ini.


***

Apa yang saya ingin cerita disini sebenarnya, mereka itu juga manusia. Mereka senang bercerita kerana saya tahu tidak semua mahu dengar cerita mereka – sengsara, suka, duka penat dan lelah. Berpisah beribu batu dari tanah air dan orang tersayang, mencari rezeki disini bukannya mudah. Apatah lagi bagi yang dapat tuan yang bengis atau kejam. Bukan sekali dua kita dengar mereka diperlakukan seperti haiwan. Banyak lagi kes terpinggir yang tidak pernah diceritakan.


Satu dua peristiwa ini menjadikan saya insaf kerana tidak ada ruginya untuk saya berbaik dan bermesra dengan semua orang. Apalah yang ada pada kita kerana tinggi mana pun gunung kita daki, jauh mana pun perjalanan kita, jangan sesekali lupa untuk memandang mereka yang kita tinggalkan di belakang atau dibawah. Tidak ada ruginya untuk berbaik sesama kita kerana mereka juga manusia seperti kita.


(Saya juga prejudis dengan mereka yang bertandang kemari – meragut rezeki anak tempatan dan ada yang bertindak liar. Tetapi tidak semua begitu, bukan? Yang baik kita kawan, yang jahat kita ketepikan)

68 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

O3dcup write more, thanks.

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies.

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

C++ should have been called B

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies.

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...