Sabtu, Mac 10, 2007

Kerana sesuap nasi - 1

Saya suka memerhatikan orang yang menyapu sampah di tepi jalan atau yang mengutip tin-tin dari tong-tong sampah. Selalu juga berbual-bual dengan makcik cleaner dan juga pembantu rumah yang saya temui bila singgah rumah kenalan. Selalunya ada sesuatu yang saya dapat dari mereka yang tidak saya dapat dari orang lain, terutamanya tentang hidup.

Kita selalu ketepikan mereka hanya kerana pekerjaan mereka. Memjijikan, mengotorkan dan busuk. Maklum sahajalah kerja yang mereka lakukan itu mengundang pelbagai persepsi. Namun, tidak semua orang boleh buat kerja seperti itu seperti mengutip sampah atau menyelongkar tong sampah.

Kita kalau lalu tepi tong sampah pasti tutup hidung semahunya. Bila lori sampah datang cepat-cepat lari tidak mahu diserang bau busuk. Tetapi bayangkan mereka yang kerja dengan sampah langsung tidak tutup atau menggunakan sesuatu bagi menutup mulut atau hidung. Malah ada yang mengirai sampah untuk mencari tin-tin atau apa sahaja yang boleh dijual.

Begitu juga pekerja pembersihan. Yang menyapu di jalanan atau yang mencuci tandas atau kali lima. Yang menyapu terdedah dengan panas serta habuk. Mengutip dan membersihkan segala yang kita buang. Yang tidak bertimbang rasa buang itu ini, sepahkan sampah, tidak buang dalam tong sampah dan sebagainya. Begitu juga yang membersihkan tandas. Bukan sekali dua saya mendengar mereka mengeluh kerana ada yang tidak flush selepas buang. Seolah-olah tidak ada tanggungjawab langsung.

Memang itu sudah kerja dan kewajipan mereka tetapi menjadi tanggungjawab kita juga untuk menjaga kebersihan dan kecantikan. Janganlah kerana menganggap mereka ada kita boleh buang sampah sewenang-wenangnya atau mengotorkan kawasan hanya kerana itu adalah kerja yang mereka patut buat.

Sekurang-kurangnya jadilah insan dengan akhlak yang baik bagi mengasihani sesama kita. Jangan bebankan mereka dengan perkara yang kita boleh selesaikan sendiri. Kita bila diberi kerja lebih di pejabat pun, pasti mengeluh. Apatah lagi mereka!

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...