Selasa, Mac 06, 2007

Percutian

Percutian tiga hari dua malam kali ini merupakan yang ketiga bagi mereka tetapi yang pertama bagi saya bersama kawan-kawan sepersatuan dahulu. Setelah berjaya mengelak segala halangan, nampaknya saya tiada alasan untuk mengatakan tidak. Mereka akan merajuk jika saya menolak kali lagi ini.

Lokasi kali ini di Cherating dan merupakan yang terbesar kerana penganjur menempah 10 resort – 8 untuk kelamin dan 2 untuk bujang. Kalau sudah namanya bercuti, tiada agenda lain yang sesuai selain dari berbual, makan, main dan berbual, makan, main dan begitulah seterusnya.

Sesekali bertemu, mereka yang jauh dan dekat datang berjumpa. Bagi yang tidak bermalam, kesempatan cuti panjang sempena Tahun Baru Cina diambil untuk singgah menemui kami di sini. Kawasan percutian bagaikan milik kami dengan suara riuh rendah perbualan dan gelak ketawa termasuklah dengan anak-anak yang berlari-larian dan masing-masing berumur lingkungan dua dan tiga tahun.

Mereka ini adalah senior saya dahulu. Kebanyakannya tidak saya kenali, tetapi bila kami yang sama-sama memakai uniform merah persatuan ini bertemu, ia bagaikan satu chemistry yang memisahkan jurang. Uniform merah itu menjadi satu titik penyatuan semua tanpa mengira apa status yang ada ketika itu. Nyata ia menjadi kebanggaan untuk dijadikan topik perbualan pula. Dan nampaknya kami serasi dengan itu.

Semua kisah lama keluar. Saat mengadakan camping, berkawad, melakukan attachment di HKL, lawatan itu ini, menjalankan program dan aktiviti serta rejim latihan yang ketat. Ia menjadi satu kenangan yang terindah. Kemudian perbualan berkisar pula kepada kerjaya, kewangan, kesihatan dan keluarga. Dari satu cerita ke satu cerita dan tidak akan habis jika tiada yang menghentikannya.

Malam terakhir, kami berduyun-duyun ke restoran berdekatan. Lebih 10 buah kereta kesemuanya. Saya tidak pernah membayangkan suasana ini, dimana kami makan disebuah restoran yang separuh daripadanya adalah untuk kami. Mujur tuan punya restoran tidak cerewet dan makanannya boleh tahan. Dan saya merasa amat seronok kerana ukhuwwah yang dibina semasa berpersatuan terjalin kukuh hingga kini. Amat berbeza dengan mereka yang lain.

Terima kasih kepada semua yang hadir. Semoga tahun depan kita bertemu lagi. Siapa pula yang sudi menjadi tuan rumah?

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

gambar mana? ni mesti geng TFRM!

kak zeti.. saya dah membuat 'penjenamaan semula'..hehe. Jemput datang..

Norziati Mohd Rosman berkata...

Ya... geng TFRM, apa lagi..
Penjenamaan semula? Kelahiran baru?
Tahniah....
:-)

Tanpa Nama berkata...

semoga ikatan ini berpanjangan.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Insya Allah!

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...