Isnin, Mei 28, 2007

Buku : Cinta Hari-Hari Rusuhan 1


Ahad tanpa aktiviti. Sengaja dikosongkan bagi memenuhi tuntutan diri. Seharian berkurung di bilik menelaah dan membereskan itu ini yang tertangguh sejak beberapa bulan memang mendamaikan. Beberapa buah novel tersusun sejak Pesta Buku menunggu untuk di hadam.

Cinta Hari-Hari Rusuhan sudah tersandar di almari sejak sebulan. Ambil. Belek. Ambil. Selak. Letak. 288 muka surat khatam menjelang Maghrib. Suatu rekod untuk diri.

Kesimpulan? Cinta Hari-Hari Rusuhan. Tentang cinta pada hari-hari rusuhan. Tentang perjuangan dan prinsip. Kisah benar? Mungkin ya, mungkin tidak. Demonstrasi pelajar. Rusuhan. Golongan marhaen. Demonstrasi Baling. Tun Razak. Operasi Mayang. Perjuangan mahasiswa. FRU. Air pemedih mata. Universiti Malaya. Paris. Sydney. London. Basri. Tengku Valizah. Basariah. Politik. Rasuah.

Ada persoalan, ada teka-teki. Seperti biasa, FT melontar pelbagai fakta untuk difikirkan. Memainkan perasaan dan emosi pembaca. Terlintas suasana 1998-99. Reformasi. Demonstrasi. Jalan TAR. Masjid Negara. FRU. AUKU. Air pemedih mata. Pilihanraya.

Sama ada cinta atau perjuangan, 1001 persoalan bermain dalam kepala. Lalu, apa yang harus saya ulas?


Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...