Rabu, Mei 30, 2007

Kekayaan adalah alat

Topik ini secara ringkas diterangkan oleh Pakdi dalam www.pakdi.net. Topik ringkas ini sebenarnya membuka mata saya akan sesuatu. Kebetulan, saya sedang membaca buku ‘Saya Tidak Mahu Kaya Tetapi Harus Kaya’ tulisan Aa Gym. Maka ada kolaborasi yang baik antara keduanya.

Kita selalu silap mengatakan bahawa kekayaan itu adalah matlamat hidup kita. Konsep kekayaan di sini dilihat dari segi material. Kita kerja keras kerana mahu dapat gaji yang lebih, dapat bonus yang besar supaya nanti boleh tukar kereta besar, beli rumah dan beli itu ini. Cari kerja sampingan supaya hujung bulan ada duit lebih untuk tukar handphone baru atau melancong. Setiap orang disini celik sahaja mata adalah untuk bekerja dan berusaha dengan harapan dapat duit lebih. Jadi kekayaan adalah matlamat kehidupan seharian mereka. Jika kekayaan yang dicari, maka kekayaan sahaja yang kita dapat. Sebab itu ramai orang yang kaya hatinya tidak tenang. Banyak kisah dimana rumah tangga mereka berantakan, anak diketepikan, keluarga bercerai berai, hidup tidak keruan. Ada juga yang kaya tetapi dikelilingi hutang, sama ada hutang kad kredit, rumah, kereta atau pelajaran. (Oleh kerana bank menggunakan istilah pinjaman, maka kita tidak sedar yang kita hidup penuh dengan hutang. Banyak kita berhutang sebenarnya, bukan setakat dengan bank tetapi juga dengan JPA, MARA dan PTPTN).

Pepatah lama ada mengatakan, besar periuk, besarlah (banyaklah) keraknya. Bila duit dalam poket banyak, gaya hidup setidaknya ingin diubah. Kereta kecil tukar yang besar. Rumah teres tukar ke banglo. Rumah flat naik ke kondo. Dulu boleh beli baju di Reject Shop atau Kedai Pakaian Hari-Hari, tetapi sekarang sudah berani masuk ke Isetan, The Mall atau Suria KLCC memilih Timberland, Cheetah atau Durban. Jam pula beli beratus ringgit tetapi waktu tidak juga ditepati.

Bila gaya hidup berubah, keperluan bertambah dan kemahuan membesar. Bagi memenuhi keinginan, maka perlu mencari lebih banyak wang supaya segala hajat tercapai. Ibarat menaiki sampan. Jika lubang yang ditebuk semakin banyak, sampan boleh tenggelam. Jika kita sendiri yang menebuk lalu menampal, mungkin boleh dimaafkan kerana ia untuk keperluan diri. Tetapi bagaimana pula jika yang menaiki sampan itu ramai dan setiap orang cuba menebuk setiap inci ruang yang ada. Maka terpaksalah diri sendiri bertungkus lumus menampal kebocoran di sana sini. Diri sendiri akhirnya penat. Jika mengalah, maka tenggelamlah sampannya. Lemaslah semua. Bagaimana kekayaan dijadikan alat, bukan matlamat?

Sebagai orang Islam, kita berkeyakinan tentang kewujudan alam lain sesudah berakhirnya dunia. Maka itu adalah matlamat kita sebenarnya. Maka jadikan kekayaan itu alat atau jambatan untuk ke sana. Dengan kata lain, seperti mengeluarkan zakat, bersedekah dan memberi derma. Ia adalah alat bukan untuk diri sendiri sahaja tetapi juga dalam membangunkan masyarakat dan negara. Wang zakat diagihkan bagi menyiapkan prasarana ilmu (sekolah, pusat lathan, mengadakan kursus), bukan sekadar diberi kepada fakir miskin. Ia ibarat memberi sama ada pancing atau ikan kepada seseorang. Memberi sesuatu sama ada untuk diusahakan atau di suapkannya terus kedalam mulut dan tugasnya sekadar menelan.

Kekayaan itu digunakan bagi menjalankan perintah Allah supaya ia dapat dimanfaatkan oleh orang lain. Oleh itu kita dapat lihat bagaimana China digeruni kini kerana ia menjadi satu kuasa besar dalam ekonomi dunia. Kebanyakan pengusaha besar dunia memilih untuk membuka kilang pengeluarannya di China. Selain tenaga buruh yang murah, kuasa beli mereka juga besar kerana China mempunyai rakyat paling ramai di dunia. Oleh itu, tidak hairanlah kemana-mana kita pergi akan kelihatan satu komuniti China yang besar. Di Amerika ada Chinatown, begitu juga Australia. Makanan mereka juga dijual secara meluas, biarpun sekadar menjadi minoriti di bandar-bandar tertentu.

Tetapi kekayaan dalam Islam bukan sekadar dilihat dari segi material. Islam menghendaki kita seimbang dalam pelbagai perkara. Kekayaaan material harus diimbangi dengan rohani. Oleh itu, haruslah ada keseimbangan kekayaan material dengan akhlak dan ilmu. Dengan ilmu, kita tahu bagaimana mencari wang. Dengan akhlak, kita dihormati kerana sikap. Ketiga-tiganya menjadi alat untuk kita sampai ke sana dengan selamat. Aa Gym memberi contoh Bill Gates yang meninggalkan perniagaan Microsoft bagi menubuhkan Yayasan Gates-Melinda bersama isterinya. Begitu juga Warren Buffet. Inilah yang dtekankan dalam bab permulaan buku ini. Wah, saya baru mengulas bab permulaan nampaknya. Jadi sebelum saya meleret ke bahagian lain, eloklah saya meletakkan noktah dahulu.

2 ulasan:

SEKJEN PENA 98 berkata...

Memang banyak yang pergi
Tidak sedikit yang lari
Sebagian memilih diam bersembuyi
Tapi… Perubahan adalah kepastian
dan untuk itulah kami bertahan
Sebab kami tak lagi punya pilihan
Selain terus melawan sampai keadilan ditegakan!

Kawan… kami masih ada
Masih bergerak
Terus melawan!
www.pena-98.com
www.adiannapitupulu.blogspot.com

SEKJEN PENA 98 berkata...

Memang banyak yang pergi
Tidak sedikit yang lari
Sebagian memilih diam bersembuyi
Tapi… Perubahan adalah kepastian
dan untuk itulah kami bertahan
Sebab kami tak lagi punya pilihan
Selain terus melawan sampai keadilan ditegakan!

Kawan… kami masih ada
Masih bergerak
Terus melawan!
www.pena-98.com
www.adiannapitupulu.blogspot.com

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...