Sabtu, Mei 26, 2007

Dia yang baru mengenal dunia

"He has change a lot."

Begitulah antara kata yang singgah di telinga saya. Dan beberapa ayat lain selepas itu sekadar menggambarkan betapa dia sudah banyak berubah. Saya sedar sejak seminggu dua ini, sikapnya sering menjadi perbualan teman sekerja dalam diam. Memang mereka tidak menyebut nama, namun perbualan sentiasa terarah kepada dirinya yang sejak akhir-akhir ini seolah menunjuk kuasa.

"Aku dah bengang sangat dengan dia," seorang yang lain pula menambah. Saya, seperti selalu sekadar memasang telinga. "Buat arahan dan suka memerintah. Macam orang lain tidak tahu buat kerja. Memaksa dan mengugut pula," sambungnya yang merungut kerana terpaksa berkejar ke sana dan ke mari memenuhi tuntutannya yang tiada kesudahan.

Mujurlah awal sebelum segalanya berlaku, saya berkesempatan untuk keluar bersamanya atas urusan kerja. Saya berbual biasa dan seperti sesekali cuba mengorek itu ini darinya. Itu adalah sikap saya sendiri - lebih gemar mendekati sesorang dan mengenali hati budinya dari sekadar mendengar khabar yang di bawa oleh orang lain. Ada beberapa perkara yang diceritakannya yang menyebabkan terfikir bahawa ia menjadi penyebab kepada perubahannya sekarang.

Dia lulusan agama, seorang hafiz dari sebuah universiti di luar negara (bukan di wilayah Arab). Jadi, bila ada orang berkelulusan agama di pejabat, maka dia menjadi tempat rujukan itu dan ini. Tetapi sejak akhir-akhir ini dia rajin balik malam atas alasan melakukan security audit, menonton wayang dan berkaraoke. Ada juga beberapa perkara lain yang dilakukannya dan saya tidak tergamak menyatakannya di sini. Yang peliknya, dia dengan megah bercerita apa yang dilakukannya.

"Mula-mula dulu dia senyap sahaja. Sekarang dia banyak berubah," tegur seorang lagi sambil menggelengkan kepala.

"Mungkin agaknya dia baru mengenal dunia," balas saya. "Dan malangnya dia bertemu dan berkawan dengan orang yang salah," sambung saya. Itu antara kesimpulan yang dapat saya beri kepad Pengurus saya. Dia juga merasa terbeban kerana setiap hari ada sahaja yang mengadu masalah yang ditimbulkan oleh teman yang dikatakan bermasalah itu.

Ada juga yang cuba menegur secara halus. Namun tiap kali itu juga di balas dengan ayat Qur'an dan hadis yang menyebabkan orang lain terdiam. Ada kalanya dia cuba bergurau tentang amal ibadat yang dilakukan oleh orang kebanyakan tetapi ia sekadar mengundang perasaan benci di hati orang lain.

Saya tahu apa yang dicarinya, dan apa yang di impikannya berdasarkan apa yang diceritakan kepada saya tempohari. Nyata dalam megejar cita-cita, dia sanggup memaksa semua perkara lain dihalalkan. Saya ulangi, dia 'memaksa' semua perkara dihalalkan. Saya perlu mengambil langkah ini -menasihat dan menegur yang mungkin sekadar usaha ringan. Namun setidak-tidaknya, ia adalah satu permulaan bagi mengelakkan seorang teman terperangkap di jalan yang tidak sepatutnya. Sayang sekali jika seseorang yang berilmu lebih dari orang lain sepertinya tersilap langkah.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...