Rabu, November 21, 2007

Berita-berita

1)
Isnin. Saya menerima panggilan dari PTS. Manuskrip yang telah setahun saya hantar diberitakan akan dikembalikan kepada saya untuk proses proofreading. Alhamdulillah, penantian selama setahun berakhir juga. Ia berkenaan MLM, dunia perniagaan yang saya ceburi di awal pekerjaan. Pengalaman pahit maung, penat lelah dan air mata para usahawan MLM ada di situ.

Malam saya berjaga hingga ke pagi. Semangat yang hilang dan pasang surut akhirnya datang kembali. Semangat kembali untuk menulis, dan idea datang mencurah-curah.

2)
Selasa. Usai subuh, semangat masih menyala-nyala. Ada idea datang ketika melihat awan pagi sewaktu masih duduk di sejadah. Masih sempat melakar idea sebelum bersiap ke pejabat. Mujurlah dekat sahaja dengan rumah.

Di pejabat, saya menanti manuskrip yang di hantar melalui courier. Sehingga petang, belum ada apa-apa. Mungkin esok. Tetapi di pejabat, lain pula halnya. Ada berita yang mengocak ketenangan bekerja. Buat sementara ini, ia masih menjadi rahsia kepada beberapa orang. Andai berita ini terlepas, pasti ada yang menjadi mangsa. Resah kepada kami dari petang membawa ke malam. Berbincang memikirkan penyelesaian, tetapi keputusan bukan ditangan kami. Dan ia tentang hidup mati syarikat.

Sempat singgah di Hospital Kajang selepas kerja melawat seorang staff yang terlantar kerana PHD (pressure, hypertension & diabetis). Masih dalam keadaan yang tidak mengizinkannya bercakap lama. Terlintas niat untuk berkongsi cerita, tetapi biarkanlah dahulu.

Sebelum tidur pula, ada mesej mohon bantuan. Saya menelefon dan memberi nasihat sekadar panduan. Biarpun kepala berat memikirkan perihal syarikat, silaturrahim tidak patut diketepikan saat ini.

3)
Rabu. Alhamdulillah, manuskrip tiba dengan selamat. Setidak-tidaknya ia mengundang senyum buat seketika dan mendatangkan ceria kepada hari yang muram.

Kepala masih belum stabil dengan masalah syarikat. Masing-masing tidak lena tidur. Beberap orang telah mengadu akan erasaan yang macam-macam -sakit dada, berdebar-debar dan macam-macam. (Sememangnya tekanan kerja disini cukup tinggi. Beberapa orang asyik tumbang kerana tekanan). Pelbagai cara cuba di lakukan, tetapi belum temui titik penyudah. Bukti telah diterima, panggilan telefon dengan peguam, setiausaha syarikat, carian di internet, bantuan dari orang pserseorangan belum cukup membantu. Sememangnya ini masalah terbesar perbah berlaku, dan penyelesaian yang diberikan setakat ini pasti menyebabkan ada yang menjadi 'mangsa.' Setidak-tidaknya.

"Ya Allah, kau berikanlah ketenangan kepadaku dalam menghadapi dugaan yang maha hebat ini"

3 ulasan:

Unknown berkata...

Salam Nor;

Dah lama ikut blog awak. Tiap-tiap hari. Updatelah selalu :)
mintak izin nak link kan ke blog saya. T.kasih
http://dupacendana.blogspot.com/

Unknown berkata...

Salam Nor;

Dah lama ikut blog awak. Tiap-tiap hari. Updatelah selalu :)
mintak izin nak link kan ke blog saya. T.kasih
http://dupacendana.blogspot.com/

Norziati Mohd Rosman berkata...

Insya Allah, cuba di update selalu.
Link kan sahaja..saya izinkan.

:-)

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...