Rabu, November 28, 2007

Perbuatan adalah dakwah tanpa kata-kata

1)
Saya tidak ingat sama ada kata-kata ini saya ambil dari mana-mana bahan bacaan atau terlintas keluar dari kepala saat ditekan dengan pelbagai perkara yang mendesak sejak minggu lalu.

2)
Berdakwah, bukan kerja yang mudah, dan bukan juga senang. (Mungkin). Kita (orang Islam) telah jelas dinyatakan bahawa kita ini adalah khalifah di muka bumi. Wakil-Nya. Maka dalam setiap perbuatan dan kata-kata itu, setidak-tidaknya haruslah mempunyai 'sesuatu' untuk disampaikan sama ada secara zahir atau lisan.

Namun ada juga yang tidak melihatnya sebagai sesuatu yang penting. Pada mereka, hidup ini sekali, maka kecapilah segala nikmat yang terhidang berkali-kali. Tanpa sebarang ragu. Halal dan haram sekadar mainan. Dosa dan pahala langsung tidak diendahkan.

3)
Biar apa pun persepsi anda yang baca terhadap entri kali ini, bukan niat saya mahu menunjukkan yang diri ini bagus.

Ada orang menzahirkan dakwah melalui kata-kata, bibirnya sentiasa basah dengan zikir dan mulutnya sentiasa mengajak kepada kebaikan. Ada pula disebaliknya. Menggunakan diri sebagai contoh, menjadikan perbuatannya sebagai ikutan. Apa yang baik dan apa yang buruk ditunjukkan melalui sikap.

Memang saya seorang yang berat mulut. Saya bukan sebagus orang pertama yang menggunakan mulut. Tetapi saya berusaha menjadi seperti yang kedua. Sekurang-kurangnya saya menggalas amanah-Nya dan tanggungjawab yang telah di serahkan kepada saya sebaiknya.

Tetapi ada juga yang berusaha menjadi baik tetapi tidak mampu memberi contoh yang baik. Percakapan tidak sama dengan perbuatan. Apa yang dinasihatkan sepatutnya memberi insaf, tetapi telah mengundang cakap-cakap yang tidak enak.

Adakalanya, saya menjadi kusut memikirkannya. Apatah lagi sejak kebelakangan ini, saya menjadi mangsa menyiapkan kerja bagi pihak orang lain. Sehingga semalam, saya terpaksa angkat kedua belah tangan.

"Maaf, mengantuk. Aku mahu rehat." Jam baru menunjukkan pukul 10 bila saya sudah belayar jauh ke alam mimpi.

4)
Ya, bukan diri mahu menunjukkan sesuatu yang boleh mengundang persepsi yang lain terhadap orang. Saya juga tahu apa yang Allah janjikan kepada hamba-Nya yang berusaha mengajak kearah kebaikan. Saya mahu mendapatkan janjinya itu, walaupun tidaklah sebagus mana pun. Saya juga tahu dugaan yang ada dikiri dan kanan saya, yang sentiasa datang dalam bentuk wang dan kesenangan. Seboleh-bolehnya, biarlah saya mendakwahi diri dahulu sebelum menjurus kepada orang lain. Tetapi andai apa yang kita lakukan itu membawa kebaikan kepada yang lain, syukur sahaja saya panjatkan kepada Allah.

Tiada siapa yang mahu menolak syurga-Nya. Tiada siapa yang mahu menafikan hak mendapat keredhaan-Nya di dalam kehidupan yang sementara ini. Setiap apa yang kita lakukan adalah kerana-Nya, kerana kita sedar hidup ini sementara cuma. Jadi, tujuan hidup kita sebenarnya alam lain disana. Alam dimana Allah telah janjikan pelbagai perkara yang menggembirakan bagi yang benar-benar sabar terhadap ujian dunia.

5)
Satu panggilan masuk.

"Mari kita pergi karaoke malam ni. Bilik dah tempah. Besar. Boleh bawa ramai kawan. Tunggu pukul 8. KIta pergi sama-sama. Jangan tak datang."

Dia terus merayu sehingga saya terpaksa mematikan talian kerana sedang memandu - atas alasan polis. Malah, pelbagai alasan menolak juga saya telah beri.

Tetapi dia terus merayu.

6)
Perbuatan adalah dakwah tanpa kata-kata.

Fikiran saya kusut sekarang.


.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kak,

Semoga Allah meringankan kekusutan yang ditanggung, tetapkan hatimu, prinsipmu dalam apa jua keadaan...

karaoke? tak ok.. hehe

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...