Jumaat, November 02, 2007

Rumah jauh, rumah dekat

Ada lagi satu kisah menarik sempena Hari Raya ini (masih lagi dalam mood raya, jadi kisah raya jugalah yang keluar). Selalu kita dengar mengenai pasangan suami isteri yang mengeluh bila tiba Hari Raya. Maksudnya, yang kahwin dengan orang jauh. Peru fikir nak balik rumah siapa dahulu atau giliran siapa tahun ini atau bajet perbelanjaan yang melambung atau merancang perjalanan pulang supaya terselamat dari kesesakan (walaupun nampak mustahil).

Staff saya yang seorang ini berkahwin dengan seorang jejaka yang tinggal tidak jauh dari rumah ibu bapanya. Dengan erti kata lain, kampung mereka berdekatan. Bila balik kampung, perjalanannya sehala, tak perlu pening kepala fikir lain-lain perkara.

Tetapi yang ini lain pula halnya. Beberapa kali dia merungut, kerana katanya 'belum puas raya rumah mak sendiri, mak dia dah telefon nak ajak berjalan ke rumah saudara-mara.' Kalau tidak pun dia akan cerita yang 'raya pertama belum sampai zohor, tetapi emaknya dah ajak makan tengahari di rumah.' Atau pun versi lainnya 'mentang-mentang rumah dekat, kalau rasa nak makan tengahari rumah mak dia, start sahaja kereta dah sampai.' Atau 'asyik pergi rumah mak dia sahaja. Kalau rumah mak kita ni, panas sangat punggungnya. Asyik ajak balik sahaja!'

Isk, macam-macam hal. Kahwin yang dekat salah, yang jauh pun salah. Tetapi, ada juga kawan-kawan yang gatal menyebut mahu berkahwin dengan anak yatim piatu. Alasannya mudah - tak perlu balik rumah mak mertua ketika raya. Tetapi, saya pasti alasan lain pula keluar nanti - tak ada peluanglah nampaknya beraya rumah mak mertua atau bersalam-salaman dengan mak mertua.

Macam-macam hal!

2 ulasan:

mira berkata...

hahaha, kak zeti bila lagi? :p

Norziati Mohd Rosman berkata...

hahaha...
tunggu je kad. tarikh & tahun tengah tilik!

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...