Jumaat, November 23, 2007

Pelawat tetap

Sejak Isnin, saya menjadi pelawat tetap Hospital Kajang selepas waktu kerja. Kadangkala, tanpa ada apa-apa keperluan pun selain melawat dan melihat keadaannya. Dia salah seorang staff yang saya hormati kerana sangat gentleman. Di pejabat, banyak yang saya pelajari darinya. Dia mempunyai PR yang baik, interpersonal skill yang bagus, communication skill yang mantap, decision maker dan problem solver yang rasional serta kemahiran membuat presentation sehingga selalunya berjaya mempengaruhi para pelanggan dan syarikat lain.

Saya selalu berbincang dengannya jika ada apa masalah yang tidak dapat saya selesaikan dengan baik, atau kadangkala saja mencuri masa berbual dengannya kerana dia sentiasa mempunyai sesuatu untuk disampaikan kepada saya, baik berkenaan syarikat atau kehidupan.

Kehidupannya peribadinya disisi lain sangat gelap dan hitam. Apa-apa sahaja mahu dihalalkan, biarpun dia tahu apa itu halal dan haram, dosa dan pahala. Namun, selalu saya berdoa agar dia menerima petunjuk atas setiap langkah yang dilakukannya kerana seorang yang bagus seperti ini sebenarnya sukar untuk di temui dimana-mana.

Rabu lalu, saya bersendirian melawatnya di hospital. Biarpun ada isteri dan ibunya di sisi, dia tahu ada sesuatu yang berlaku di pejabat berdasarkan kepada wajah saya yang kusut (dan datang pula seorang diri.) Sememangnya bukan niat saya datang untuk menyampaikan berita yang mengejutkan itu, memandangkan kesihatannya tidak begitu baik. Tetapi suasana pejabat yang sudah tidak memberangsangkan menyebabkan saya perlu memberitahunya berita ini, walaupun saya beberapa kali menahan diri dari membuka mulut.

Semalam, di sebalik segala kekalutan di pejabat, saya menerima SMS darinya. Agak sedih juga:

"Btw i got my test result on ct scan, not a gudnews, i tak bgtau sesapa pun lagi, it might be related to cancer but the doctors will discuss dulu among them b4 seeing me again tmrw. There's a large area of blood cloth in my lung based on the ct scan. I need to be on special medication called 'warfarin' yg byk pantang, the disease are very uncommon known as 'pulmonary embolisme'... i'm so sad now, tak tahu nak buat apa, huhuhu..."

Saya mencari di internet tentang warfarin dan Pulmonary Embolism, print dan membawanya ke hospital. Dia begitu gembira dengan informasi seperti ini yang menjelaskan kedudukan blood cloth di paru-parunya dan menyarankan saya mencari lagi apa-apa maklumat yang berkaitan. Dia akan menghantar mesej kepada saya dari semasa ke semasa andai ada apa-apa yang diperlukannya lagi.

Jauh di dalam hati, saya berharap dia cepat sembuh. Syarikat memang memerlukannya. Semoga dugaan ini memberinya keinsafan atas kehidupan gelap yang dilaluinya dan juga menyedarkan semua yang berada di pejabat. Setidak-tidaknya.

Ajal itu boleh datang bila-bila masa. Malaikat tidak akan bertangguh walau sesaat bila tiba masa yang ditetapkan untuk kita.


.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...