Jumaat, November 02, 2007

Satu bantal, dua 'mazhab'

Minggu lalu, saya beraya di rumah seorang teman yang dahulunya berkahwin di tahun akhir pengajian. Waktu itu tepat waktu makan tengahari. Dia yang baru pulang dari kenduri terkocoh-kocoh masak untuk kami yang datang tanpa memberitahu. Sambil membebel dia memasak, walaupun kami menghalang.

Sambil makan, pelbagai cerita keluar. Si isteri sibuk bercerita tentang rumah, gaji, kerja, CTOS, business, bayaran balik pinjaman pelajaran, harga barang, dan topik yang paling menarik - Hari Raya. Suaminya pula kadang-kadang menambah. Tetapi saya kira dialog dibawah ini - antara suami dan isteri tersebut - paling menarik. Untuk makluman, si suami lulusan Business Administration. Isterinya pula Economics.

Suami: Cerita pasal ni sampai tahun depan pun tak hilang di ulang-ulang (Ketika itu si isteri sibuk menceritakan duit-duit yang berterbangan hasil sikap suami yang terlalu berlembut dengan orang lain)
Isteri: Isk..memanglah. Kita ni orang Ekonomi (Economics), mestilah tahu berapa nak bajet, berapa nak belanja. Duit tu banyak, bukannya sikit.
Suami: Eh, kita ni orang Business (Business Administration). Hilang sikit tak apa, adalah gantinya nanti. Kalau hilang satu dapat sepuluh. Hilang sepuluh, dapat seratus.

Saya yang mendengar tersenyum sahaja. Beginilah agaknya ragam suami isteri lain-lain 'mazhab'. Mencari titik pertemuan itu bukan mudah. Masanya juga bukanlah sekejap. Orang kata kena ada give and take.

Perjalanan pulang kerumah, saya terfikirkan dialog pasangan tersebut. Sebab itu kadangkala, isteri di gelar Finance Minister supaya si suami tidak boros berbelanja atau berbelanja sesuka hati. Tetapi, itupun jika dapat isteri yang pandai merancang belanja. Jika tidak, jawatan bertukar jantinalah.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...