Selasa, Julai 22, 2008

Berubah? Berubahlah

(1)Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (2) Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam. (3) Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (4) Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat). (5) Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. (6) Tunjukilah kami jalan yang lurus. (7) Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.


Berubah adalah satu perkataan yang susah di terima orang. Berubah sikap, berubah pemikiran. Ada yang boleh menerima dan membuka hati terhadap segala nasihat dan kata-kata. Ada pula yang keras dan tidak mahu mengalah atau tunduk kepada keadaan. Mereka mahu keadaan tunduk pada diri mereka.

Berubah ibarat membuka hati menerima hidayah, menerima ilmu, membawa pencerahan. Membuka ruang-ruang pilihan dalam hati, memberikan masa untuk diri menimbang dengan wajar, dan sesekali membenarkan apa yang dikata orang. Memang berat untuk menerima dan menelan bulat-bulat apa yang orang kata. Tetapi tiada ruginya jika kita sekali sekala mengikut arus. Orang-tak-kata-kalau-kita-tak-buat. Jadi, bila di tegur, janganlah mudah melenting. Lihat dahulu, fikirkan kewajaran dan timbangkan kebenaran. Tidak salah mencuba untuk berubah. Tiada harga mahal yang perlu di bayar andai itu untuk kebaikan diri.

Faisal Tehrani ada berkata (saya tak ingat ayat yg sebenar)... "Hidayah itu ibarat cahaya yang tidak masuk ke dalam kamar yang tidak di buka tingkapnya." Sama seperti hijrah atau berubah. Jika seseorang itu tidak sudi membiarkan hidayah masuk ke dalam hatinya atau memberikan peluang untuk dirinya berubah, maka susah juga ya untuk berhijrah dan berubah. Banyak kes, kebanyakannya memandang sinis sahaja jika kita ajak ke jalan kebaikan. Ada menolak mentah-mentah, ada tegar dengan sikapnya yang keras. Banyak alasan di beri, walhal ia bukanlah perkara yang susah. Bayangkan kalau orang dah tak suka dengan sikap kita, mengapa harus kita menentangnya? Fikirkan dahulu sebelum melenting.

Entahlah. Saya sudah banyak kali bercakap tentang berubah, hijrah, hidayah. Mungkin saya belum sampai tahap untuk menjadikan semua magik - sentuh, sebut maka semua jadi. tetapi saya tidak minta semua berubah jadi baik. Ada sebab mengapa Allah cipta syurga dan neraka, dosa dan pahala. Tetapi kalau berubah untuk kebaikan tiada salahnya ya?

Maaf, jangan salah sangka. Saya bukan memaksa semua orang menjadi baik. Tidak. Saya mahu mereka fikrikan tentang hijrah, tentang berubah. Mereka ada hak memegang kepada apa yang mereka katakan, kepada apa yang mereka fikirkan. Itu pilihan mereka. Tambahan pula ia tidak boleh dipaksa-paksa. Ia datang sendiri. Tetapi (saya ulangi) kalau tak buka tingkap, mana mungkin cahaya boleh menerobos masuk ke ruang gelap?

Dalam perjalanan kita mencari jalan merentasi kehidupan menuju hidup yang abadi, ada kalanya kita perlu membuat keputusan yang drastik dalam hidup. Pilihan-pilihan seperti ini - berubah dan berhijrah - adalah salah satu daripadanya. Sekali lagi saya katakan, bukan saya mahu sesuatu itu berubah. Tetapi jika berubah kearah kebaikan, tiada salahnya. Dan tiada apa yang perlu dibayar untuk itu.

Bukalah hati, kawan. Bukalah hati. Life is about choice. And the choice is yours.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...