Rabu, Julai 09, 2008

Cerita tentang kesihatan

Ahad yang lalu, saya menemani seorang teman untuk di temuduga tentang kesihatan di Hospital Pakar Ampang Puteri. Mungkin betul ayat temuduga tu, sebab konsultan mereka sedang mempromosikan satu pakej kesihatan yang lengkap. Rasa berat juga mahu turut serta kerana takut saya 'tertewas' tetapi akhirnya saya menerima banyak perkara yang cukup membuka mata.

Awalnya, si konsultan bertanyakan soalan tentang gaya hidup kami, terutamanya dari segi pemakanan, penjagaan kesihatan dan pengambilan makanan tambahan (supplement). Hah, banyak soalan saya dapat jawab, dan banyak juga yang saya jawab tetapi pada markah yang kurang. Contohnya, kalau satu soalan 10 markah, saya layak dapat antara 5-8. Sepuluh tu kuranglah. Akhir sekali barulah si konsultan bercerita tentang pakej kesihatan yang mereka promosikan. Ia berupa pemeriksaan kesihatan yang menyeluruh di mana-mana Hospital Pakar di bawah Kumpulan Perubatan Johor (KPJ) di seluruh negara, hatta di luar negara. Harganya memang menarik, pada harga yang telah di diskaunkan. Tetapi saya perlu fikir tentang perkara lain yang lebih penting. (heh..alasan sebenarnya)

Jadi, untuk yang benar-benar sedar tentang kesihatan dan 'nyawa', maka jawablah soalan di bawah dengan jujur ya! Soalan inilah yang di tujukan kepada saya dan kawan seorang tuh..
  1. Bila kali terakhir bersenam?
  2. Jadual makan sehari teratur atau tidak?
  3. Berapa kali makan sehari?
  4. Pengambilan makanan tu seimbang atau tidak?



* akan bersambung

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...