Ahad, Julai 20, 2008

Kita hanya memiliki, tidak pandai mendominasi

Ini serpihan ayat dari satu SMS yang panjang. Saya meneliti berkali-kali, hingga merasa ada kebenarannya. Kita hanya memiliki, tidak pandai mendominasi, hatta memanipulasi. Apa yang kita ada, selalu tanpa fikir kita serahkan kepada orang lain, kepada pihak lain. Harta, tanah, maruah, impian, cita-cita, petroleum……Serah tanpa sedar tetapi selalunya dengan sengaja.

Apa yang tinggal dengan kita jika semuanya kita biarkan? Orang Islam punya sumber petrol yang banyak, tetapi tidak pandai memanipulasi dan mendominasi untuk menolong teman seIslamnya yang lain. Ada yang sengsara dan kebuluran di tanah Afrika, tetapi mereka lebih senang bermegah dengan binaan tertinggi, termahal, boleh berpusing berputar. Apa agaknya yang ada di fikiran mereka tatkala teman seagama yang kelaparan mengemis kepada yang lain, yang memberi simpati berniat. Berapa ramai sukarelawan asing di bumi Afrika yang pergi bukan sekadar menyuapkan makanan, tetapi menyuntik doktrin dan pemikiran mereka sendiri. Fikirkanlah, selepas perut mereka kenyang, kemana mereka akan pergi sesudah itu?

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...