Isnin, Julai 14, 2008

Kita ini manusia

Bagaimana cara kita menghadapi masalah? Bagaimana menyelesaikan? Bagaimana mencari penyelesaian?

Hampir dua bulan berperang dengan kerja di pejabat, saya memendam perasaan yang amat. Terlalu terikat dengan kerja, kurang waktu untuk diri, tidur yang kurang sempurna (dan diganggui pula dengan mimpi buruk tentang kerja…aduh!) dan rehat yang jarang-jarang ada menyebabkan diri menjadi tertekan. Kadang-kadang diri menjadi terlalu emosi, cepat marah, mudah hilang sabar. Perangai yang buruk semua keluar. Maka staff di sekeliling menjadi mangsa. Kena marah, kena jerit, kena sindir, kena maki. Argghh…

All work and no play make Jack a dull boy.

Ya, benar. Buat seketika saya mengakui kata-kata ini. Tetapi saya tidak mahu menjadi sorang yang bodoh, yang lembab. Saya harus keluarkan diri dari belenggu kerja yang terlalu mengikat. Lari dari masalah? Sejauh mana pula saya boleh pergi. Masalah jika tidak diselesaikan, ia tetap disitu. Jauh mana kita lari, ia akan tetap mengejar.

Seperkara yang penting ialah, saya sudah menjadi jauh dengan buku, dan jauh dari sebarang aktiviti tulis-baca. Segala perancangan sudah lari, masa yang dinanti pula sudah semakin hampir. Sasaran kian tersasar. Saya harus lakukan sesuatu. Drastik!

Buku. Hampir dua bulan saya menghalang diri dari membeli buku baru. Alasannya ialah kerana saya membeli tetapi tidak membaca. Alasan tidak membaca ialah kerana masa yang kurang. Masa kurang ialah akibat dari kerja yang banyak. Kerja menjadi banyak kerana…banyak sekali kerja yang perlu diselesaikan. Tetapi saya tahu itu alasan. Alasan. ALASAN. Saya memberi alasan kepada diri, dan cuba mencari penyelesaian mudah. Mencari excuse bagi menyedap hati.

Ini sudah tahap bahaya. Saya berusaha mencari jawapan. Gawat jika masalah terus membelenggu diri.

Penyelesaiannya ialah muhasabah diri. Lihat kembali kepada matlamat, merancang kembali jadual, mengemaskini kembali sasaran. Merangka kembali tarikh-tarikh yang perlu di patuhi. Jangan beri alasan pada diri. Delegate kerja kepada staff di pejabat dan jangan di bebani kepada diri sendiri sahaja. Syarikat adalah tanggungjawab bersama, dan itulah yang membantu saya menyusun atur kembali hidup. Inilah yang saya pegang. Jangan lagi bertangguh, jangan lagi beri alasan. Tetapkan matlamat dan fokus.

Sukar juga berdepan dengan masalah (siapa pula yang boleh lari dari masalah? Sudah namanya kita ini manusia!). Mujur ada kawan yang boleh memberi nasihat, menyarankan tips-tips dari buku. Sempat juga melayari laman web yang sedikit sebanyak membantu. Mana yang perlu, saya praktikkan. Mana yang elok, saya sarankan kepada yang lain.

Dalam masa yang sama pergilah ke tempat yang boleh memberi ketenangan. Berehat di taman selepas solat Subuh sambil menghirup udara segar pagi dan memerhati matahari naik. Berjalan-jalan di pantai sambil melihat ombak yang menghempas pinggir pantai tanpa henti, atau memerhati burung-burung yang berterbangan bebas di angkasa nan luas. Lihat dan saksikan semua kejadian, dan tafsirkan segala keindahan ini dengan mata hati. Pastinya ia terapi rohani yang hebat.

Saya sudah semakin sembuh (huh...bunyinya macam orang yang sakit. Mungkin juga). Jangan fikir masalah. Fikirkan penyelesaian. Cari jawapan. Tenangkan hati. Banyakkan berdoa. Jangan bertangguh. Usah beri alasan.

Tiada manusia tanpa masalah. Tetapi jangan biarkan ia mengikat kita.

:-)

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...