Selasa, Februari 02, 2010

Manusiawi 2

Petang tadi kami duduk di gerai makan selepas waktu pejabat sambil menghirup sup. Dia dengan sup daging, saya dengan sup ekor. Dia sedang berdiet, saya cuba kurangkan makan sambil melayan perut yang masih belum kebah dari musibah.

Kami cerita tentang masa depan, langsung melarat ke hal terdekat. Seputar kami, ada manusia yang buat onar dengan perangai serupa syaitan. Kalau kamu dengar, mesti anggap saya tabur fitnah, tetapi saya tegas katakan ini bukan fitnah, ini realiti. Kalau kamu tonton tv dan lihat adengan yang tidak senonoh, itulah paparan syaitan seputar kami. Jelas maksudnya?

Dalam bercerita, dia sendiri terkejut kerana hal yang saya diamkan ini sebenarnya seperti barah yang menunggu masa merebak, seperti gunung berapi pendam yang kembali aktif, seperti kapal menunggu karam. Saya sendiri lancar berbicara sedangkan ini hal rumahtangga yang harus didiamkan, bukan dibisingkan di telinga yang tidak perlu. Tetapi saya sendiri tidak mampu menahan mulut dari berkata. Kalau rumahtangga sudah berantakan, harus juga bercerita bagi berkongsi rasa, bukan dengan tujuan mengaibkan sesiapa.

Lalu saya berkata lagi, manusia ini seperti jigsaw puzzle. Mereka tidak akan bercerita tentang diri atau memperlihatkan siapa diri mereka sepenuhnya. Mereka berbicara sedikit tentang itu, sedikit tentang ini. Tetapi bagi yang suka membelit, mereka tidak akan ingat apa yang telah mereka lakukan. Mereka meninggalkan ruang kosong untuk kita isi. Seperti puzzle yang kita susun, tidak semua dapat kita cantumkan dalam sekelip mata. Ada yang kosong disini, ada yang terisi disana. Mana-mana ruang kosong itu, kitalah yang mencantumkannya bagi mencari siapa diri dia sebenarnya, yang disembunyikan dalam kepura-puraannya sebagai seorang manusia.

Dia diam mengangguk. Saya harap dia faham.

Akhirnya saya menyimpulkan agar dia mempersiapkan dengan diri sampan yang lebih baik. Bila-bila masa, terjun ke dalamnya dan selamatkan diri. Kalau benarlah kapal yang membawa kami ini sudah tidak berdaya melayan kerenah syaitan yang berantakan didalamnya, apa lagi yang boleh kami lakukan melainkan menjaga kepentingan diri.

Ah, saya cerita seputar diri lagi. Entah bila pula kan berakhir keluhan ini. Kamu jangan rasa kecewa, kamu juga yang banyak memberitahu manusia itu apa, manusia itu bagaimana. Malah, kamu juga kecewa terhadap manusia seputar kamu biarpun kita dalam situasi berbeza. Namun saat kita diduga begini, kita yakin ada tangan ghaib yang bisa memberitahu apa yang terbaik untuk kita lakukan. Dengan syarat kita yakin dan percaya. Jujur dan ikhlas.

Kami meninggalkan meja makan saat Maghrib mencecah waktunya. Petang berlalu pergi meninggalkan kami dengan cerita yang tidak sudah, cerita tentang manusia yang tiada pengakhirnya. Kami berpisah dan esok kisah baru pula akan saya cerita pada kamu. Itu pun andai kamu masih mahu mendengar.


Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...