Isnin, Februari 01, 2010

Manusiawi

Kami - saya dan teman - berbicara tentang manusia. Sisi saya, mereka gilakan wang. Di sisi teman, gila mereka pada wang juga. Cuma cara membezakan matlamat.

Mereka melakukan sesuatu di luar norma manusiawi, sanggup ketepikan prinsip setiakawan dan kejujuran, menidakkan nilai kebaikan dan keikhlasan, menaikkan maruah diri melakukan kebaikan saat kaki memijak najis. Lalu, siapa pula yang menghidu bau dan siapa pula yang membersihkan najisnya yang bersepahan di lantai?

Perbualan kami berakhir pada satu konklusi yang sama.

Kata saya, "tidak ramai suka pada kebenaran. Itu adalah hakikat. Maka, bersedialah menjadi tidak popular dalam usaha menegakkan benang yang basah."

Kata teman pula, "hasilnya saya ialah ikon yang paling tidak disukai mereka. Itulah kehidupan kita, macam dalam novel awak pula. Kalau tidak sealiran kita akan disisihkan."

Apakah itu harga sebuah kehidupan dengan kejujuran dan keikhlasan bukan lagi menjadi perkara dipandang berat? Dan berapa ramai dari kita yang sanggup memperjuangkan ideologi dan jatidiri sendiri, dengan tidak hanyut di khalayak yang gila terhadap material dan duniawi.

Ingat, kita masih punya hari ESOK untuk hidup. Dunia kita bukan setakat HARI ini.

2 ulasan:

ASaL berkata...

:)

hari ini hari yang manusia tidak percaya,
meski percaya pada hari pembalasan, mereka akan bertanya bila,
mereka bertanya kerana mereka tidak membaca,
bila mereka tidak membaca, hati dan akal tidak terbuka.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Lihat, sungguh besar kerugian menjadi manusia. Apa lagi yang kita harus katakan kepada pemilik perangai serupa itu?

Jika Kasim Selamat masih hidup, pasti disumpah seperti Nyonya Mansor yang meraung di sisi kubur.

Ala Kasiimmmmm....

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...