Selasa, Mac 10, 2015

Yang jelas dan terang

Kalau tidak tahu, kita perlu tahu dengan siapa kita merujuk. Doa adalah senjata kita, yang Dia tidak pernah meninggalkan kita. Tetapi kita selalu lupa dan buat-buat lupa. Bila mendengar ceramah Prof Muhd Kamil Ibrahim di Youtube, dia memulakan ceramahnya dengan doa. Panjang sekali doanya, menusuk ke kalbu, tepat, jelas dan terang. Tidak berselindung, tidak beralas kata. Dia minta, maka Tuhan tidak pernah tak memakbulkan. Paling tidak, terlewat. Kita selalu tidak sabar dalam meminta lalu bersangka buruk pada Tuhan. Na'uzubillah.

Tatkala mendengar ceramahnya, saya akan mendengar dengan teliti, memahami dan mengambil butir-butir yang penting. Kemudian saya mula amalkan, berdoa tidak kira masa. Ketika sedang buat kerja, di atas motor, ketika meliht awan, sedang makan, ketika mahu melelapkan mata, membaca buku, dalam kelas hatta sedang bermesyuarat. Doa yang sangat-sangat saya minta ialah dimudahkan perjalanan sarjana, diberikan ilmu yang betul, diberi kefahaman ketika membaca buku bagi menulis tesis, mendapat skop yang betul untuk tesis, dipermudahkan urusan menulis tesis sehingga siap, ditemukan bacaan yang betul untuk tesis, diberikan kefahaman ketika belajar dan dihilangkan perasaan mengantuk dalam kelas. Sejak-sejak itu, terasa perubahan besar dalam diri. Halangan menulis tesis bagaikan tercabut dan ditemukan dengan buku-buku patut baca. bantuan luar jangkaan pun datang tiba-tiba.

Berdoalah, Dia akan makbulkan. Subhanallah.



Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...