Rabu, Mac 11, 2015

Menyambung sebuah peradaban


Prof Dr Selim al-Hassani memulakan syarahan dengan berkata, "if you build friendship because of Allah, there is no business in between. No ego, no..." Banyak ilmu yang beliau kongsikan, bukan sekadar usahanya membangunkan muslimheritage.com dan 1001inventions dalam mengisi 'the missing gap' tapi membawa kita mengingat kembali siapa kita dan membetulkan salah pandang kita terhadap diri, kerjaya dan kehidupan. Paling tidak, untuk syarikat kecil kami di Klasika Media yang berusaha untuk 'connecting the past to the future'.

Nota yang saya salin ketika syarahannya dalam ayat yang pendek-pendek, nampak sangat sesuai dengan diri. Antara lain beliau menyatakan bahawa:
  1. Ketika berkelana dari satu negara ke satu negara bagi menyertai pameran 1001 Inventions, pasukannya menyediakan buku tetamu untuk ditandatangani oleh pengunjung. Katanya, "in general, there is inferiority complex in this books'. Ramai yang menangis selepas melihat pameran.
  2. Secara tidak langsung, pameran ini berjaya canging the mindset of people. Kandungan guest book ini, bila dikumpulkan boleh menyiapkan sebuah tesis PhD tentang inferiority complex sebuah penganut agama yang besar - Islam.
  3. People who respect each other will respect each other.
  4. How did the Muslim civilization go up is the right question we need to ask, not why did we fell down.
  5. Bercerita tentang al-Biruni yang sudah terlantar tua ketika di datangi sesorang bagi menyelesaikan satu soalan matematik. Saya tak ingat apa soalannya dan apa yang berlaku ketika itu kerana sibuk menyalin, tetapi kemudiannya al-Biruni menjawab, "what I will answer to Allah if i have opportunity to learn but I did not learn?"
  6. Amal salih is do good deed, not only amal. Iman is input, amal saleh is output. Human being must have input and output.
  7. Lita'arafu means to appreciate each other, not only to know each other. How do you get people appreciate to each other? Praise the contribution -  best way is to know the best side of them and praise them.
  8. Not leave the past but to connect the past to the future.
  9. Sejarah merupakan subjek yang beliau tak gemar ketika belajar. History is about killing each other, katanya. Rupanya sejarah ada banyak sisi. Apa yang ditunjukkan kepadanya tentang sejarah ialah history of politics, history of religous argument and history of the state. Oleh itu sejarah padanya penuh darah, tidak membawa kepada kemajuan ketamadunan.
  10. Sustainable history, itulah yang beliau dan networknya cuba lakukan. Kami bekerja secara ...jika saya mati, ada yang lain akan meneruskannya.
  11. Perlu ada ketua dalam satu kumpulan. Jika berjalan berdua pun, salah seorang perlu menjadi ketua. Dia akan memimpin dan menunjukkan jalan
  12. Soalan tentang feminisme yang pesimis tentang Islam juga dijawab dengan baik. Apabila kita tak tahu sejarah, memang kita akan sefahaman dengan puak barat bahawa Islam meminggirkan perempuan sedangkan yang banyak meminggirkan perempuan ialah Kristian. Perempuan tak boleh jadi paderi dalam Kristian, tetapi kita masih mengekori mereka.
  13. Health and safety officer during the time of khalifah Umar is a woman name al-Shifa
  14. There are 5 million Islam manuscript around the globe in which only 50,000 has been edited. To add to his point, there are 30,000 Malay manuscript found so far and only 3,000 manuscript already being studied.
  15. What is vs what will be *I miss his point
  16. Dont give up on Allah's mercy. Positive money movement - wealth is a part of health (al-ghina' min al-'afiyah
Soalan yang penting patut kita tanya kepada diri sendiri ialah bagaimana dahulu kita boleh berjaya, bukannya bertanya kenapa kita jatuh. Malah, selalu juga kita dengar orang berkata 'history repeat itself if we dont learn' tapi hari ini saya mendengar pula kata-kata 'unknown about history make us inferior'.

Bagaimana beliau membangunkan muslimheritage juga satu cerita menarik. Dia mempunyai kerjaya yang bagus sebagai 'explosive controller'. Tetapi satu hari dia dikejutkan oleh teguran Professor Donald Cardwell (1919-1998). Do you know that there is 1000 years missiong gap in the history of science and civilisation? Dia tidak percaya kerana tidak menyukai sejarah. Tetapi bila suatu hari dia membaca sebuah buku sains dan teknologi yang menyenaraikan tokoh sains dunia, barulah dia perasan akan 1000 tahun yang hilang itu. 1000 tahun yang ditutup oeh Dark Ages barat. Yang dark ialah mereka. Sedangkan ketika itu peradaban Islam sedang mekar dan berkembang di Baghdad, Andalus, Cordoba, Bukhara, Parsi dan lain-lain yang bersempadanan dengan negara tersebut. Apa yang berlaku selepas itu kepadanya menjadi sejarah yang sangat menyedarkan.

Sepanjang syarahannya, sepanjang perjalanan pulang, hatta sebelum tiba di dewan syarahan pun, dalam kepala ku terbayang-bayangkan sesuatu. jawiherigate.com. Why not? Kita ada missing gap juga kan?


Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...