Jumaat, Mac 20, 2015

Membetulkan prasangka terhadap ilmuan Melayu

Sedang membaca mengenai Sheikh Ahmad al-Fatani dalam buku yag ditulis oleh Hj Wan Mohd Shaghir Abdullah berjudul Wawasan Pemikiran Islam Ulama Asia Tenggara Jilid 2 (2000, Khazanah Fathaniyah. Kuala Lumpur). Terasa insaf sungguh dengan peranannya dalam persuratan, penerbitan, percetakan dan penulisan selain ilmunya yang besar dalam menguasai 45 cabang ilmu. Itu belum lagi lantikannya dalam kerajaan Uthmaniyah yang boleh 'berurusan langsung kepada Sulan Abdul Hamid Khan al-Thani dan Syarif / Raja Makkah' (hal 107). Selain itu, dinyatakan juga bahawa Sheikh Ahmad al-Fatani merupakan 'Penasihat Sultan-sultan melayu walau pun tidak rasmi seperti kerajaan Turki-Uthmaniah' (hal 108) menerusi surat-menyurat timbal balik anaara beliau dengan beberapa orang Sultan di dunia Melayu, antaranya Raja Kelantan, Raja Muda Jambu dan Sultan Zainal Abidin III.


Banyak lagi sumbangan Sheikh Ahmad al-Fatani yang sedang cuba ku catatkan sedikit demi sedikit bagi membuang label 'ulama yang bercakap hal agama sahaja', satu gelaran yang telah lama ditempelkan pada mereka sehingga kita pun berfikiran yang ulama sekadar bercakap hal agama, soal furu' dan khilafiah yang tak berkembang dan tak menyumbang apa-apa pada pemikiran dan peradaban Melayu. Buangkan stigma dan prasangka ini kawan! Sumbangan mereka lebih besar dari itu!

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...