Sabtu, Ogos 09, 2008

Membetulkan yang bengkok

1.
Saya menyambut borang yang diberi. Mengambil pen, saya menandatangani pada ruang yang tersedia. Kemudian, dengan lembut dan antara dengar tak dengar, saya bertanya, “tak pergi solat Jumaat ke?”

Dia terdiam seketika, mungkin tak sangka saya bertanya dengan keadaan yang sebegitu serius. Maklum sahajalah, kami sering menegur dengan nada kasar, bercakap kuat-kuat atau bergurau dalam nada yang tidak enak. Tiba-tiba di tegur dengan suara halus mungkin nampak sedikit seriusnya.

“Aku sakit perutlah. Pagi tadi aku makan karipap kat bawah, terus rasa sakit perut. Ini pun aku tahan sejak tadi.”

Saya senyum sambil menyerahkan borang yang telah saya tandatangani. Tiada soalan lagi dan dia terus pergi. Di dalam hati saya meragui, tetapi tiada kuasa mahu menaruh syak wasangka yang berlebihan. Sekurang-kurangnya saya tahu sebab mengapa dia tidak menunaikan solat Jumaat. Kalaupun dia beralasan atau sengaja mencari helah, terpulanglah. Bukannya tidak pernah di tegur. Selalu-selalu.


2.
Inilah antara perkara yang menghantui beberapa orang daripada kami. Terlalu banyak ruang-ruang yang bengkok disekeliling. Ada yang sudah rebah, ada yang bengkok tak pernah cuba ditegakkan. Jarang-jarang dapat melihat ia menjadi tegak kembali. Yang tegak menjadi bengkok bertambah-tambah pula.

Menjelang Ramadhan, dugaan disini bukanlah diri sendiri terhadap terhadap makan dan minum, tetapi orang-orang yang bengkok ini. Hari pertama atau kedua, keadaan mungkin ok. Hari seterusnya, sudah ada yang menjinjing plastik senyap-senyap masuk ke dalam bilik atau stor. Kemudian, ahli yang bengkok bertambah ramai. Rokok sudah mula berbau bila membuka mulut. Malah tidak segan silu lagi menjinjing plastik makanan. Dan tidak ada perasaan malu untuk mengaku tidak berpuasa.

Sedih rasanya bila mengenangkan yang memberi alasan adalah dari kalangan yang masih muda. Bila ditanya, seringkali mengelak dari menjawab. Bukannya tidak pernah ditegur, bukan tidak pernah dinasihat. Di sindir, di nasihat, semuanya mengeraskan hati. Yang penting, perut kenyang. Kata-kata kami di balas senyum. Siapa pula yang tak sakit hati.

Itu pengalaman tahun-tahun sebelum ini. Kali ini kami memasang azam.

“Aku nak pegang kunci bilik tu, supaya tak boleh masuk.”Kata seorang yang geram amat.

“Bagus, dan aku nak beri tazkirah sentiasa. Tak mahu putus asa. Supaya semua jadi insaf. Kalau nak makan, pergi tempat lain. Jangan makan di pejabat.”

“Ya, betul. Aku rasa lebih baik jadi laser. Terus tembak, tak payah fikir-fikir lagi dah. Terlalu berlembut, mereka pijak kepala kita pula. Kali ini, tidak lagi.” Balas yang lain.

Tetapi kalau sudah bengkok tu, bengkok juga.


3.
“Kalau nak buat bisnes bulan puasalah paling laku”

“Bisnes apa?”

“Bisnes masa lunch!”

“Gila kau! Aku tak mahu bersubahat.”

Rumusannya:Bengkok!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam. apa yang saudari tulis adalah sebahagian drp realiti keadaan masyarakat kita. ramai bersikap antara sedar, tidak malu, tidak kesah, kurang pedoman dan lemah iman. kesian bila di fikirkan. tahniah atas usaha saudari dan rakan2 yang sentiasa memberi ingatan dan teguran, semoga bermanfaat.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...