Jumaat, Ogos 08, 2008

Takut

Kadang-kadang saya tak faham. Manusia takutkan manusia melebihi takutnya pada Tuhan. Walhal yang menentukan hidup mati mereka adalah Tuhan. Yan menentukan rezeki mereka adalah Tuhan. Yang menentukan bernafas atau tidaknya mereka adalah Tuahn. Lalu, mengapa takutkan manusia itu melebihi ketakutan kepada Tuhan?

Saya tidak mengerti. Mereka yang lebih memahami. Saya hanya geleng kepala dan ketawa sahaja. Sambil melihat lakonan mereka yang memperbodohkan diri sendiri.

Lalu, saya menghantar pesanan teks kepada teman sepejabat. Dia menjawab panjang. Akhir ayatnya, dia memberi satu konklusi, "....kalau nak kena buang pun aku tak takut. Kau macamana?"

Saya terdiam seketika sebelum membalas dengan ayat yang nekad juga. Mahu memberontak, mahu melawan. Tetapi iblis selalu meniupkan pesanan syak wasangka pada saya, lalu menyebabkan hati sering merasa ragu-ragu. Sekejap ya, sekejap tidak. Menentukan masa depan sendiri kadang kala payah. Tetapi saya tahu, kalau saya tidak nekad, saya akan hanyut, tenggelam dan mungkin lemas disini.

Dan apakah saya takut juga mahu menentukan masa depan sendiri?

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...