Sabtu, Ogos 23, 2008

Sekitar MAHA 2008

Jarak antara Bangi dan tapak ekspo MAHA 2008 tidaklah jauh. Sepuluh minit memandu sudah memadai. Mungkin kerana tidak menggemari sebarang bentuk karnival mahupun ekspo (yang melibatkan ramai orang), maka segala-gala yang berkaitan dengan itu saya ketepikan biarpun ia baik untuk diri sendiri.

Tetapi MAHA 2008 bagai menarik keinginan untuk saya meluangkan waktu. Buat pertama kalinya, saya menanda dalam kalendar tarikh dimana MAHA 2008 berlangsung. Itupun masih tidak berkesempatan meluangkan waktu dengan lebih panjang. Merancang dari sehari ke sehari, saya menetapkan bahawa saya perlu pergi walaupun sekejap, dengan mengelak dari berkunjung pada hujung minggu (waktu puncak). Oleh itu, saya merangka dalam diam. Habis kerja pukul 5, saya punya empat jam untuk berlegar-legar di sekitar tapak ekspo. Kalau pegi setiap hari, berbaloi juga. Jadilah, dapat curi-curi masa.

Sebenarnya, saya sudah masuk secara haram ke dalam tapak ekspo MAHA pada hari pertama atau kedua ianya bermula. Waktu lawatan ialah dari jam 10 pagi hingga 9 malam. Malam itu saya keluar makan, lalu ringan sahaja mulut mengarahkan si pemandu menuju ke MAHA 2008. Waktu sudah melewati jam sebelas malam ketika itu. Dengan penuh yakin, kami meredah malam, melalui kawasan yang tidak pernah saya tempuhi biarpun saban waktu ulang alik ke Putrajaya mahupun menggunakan lebuhraya LDP. Secara kasar, saya dapat gambaran untuk ke sini.

Namun biasalah. Apa yang dirancang belum tentu menjadi kenyataan. Sepanjang MAHA 2008 berlangsung, saya dapat pergi sekali sahaja. Tiga jam di tapak ekspo cukup memenatkan kaki yang melangkah. Tetapi, saya menemui kepuasan yang sebenar biarpun tidak dapat menjelajah ke semua kawasan.

Saya dan teman sekerja tercangak-cangak sebaik sahaja tiba. Maklumat yang saya terima - ada dua kawasan utama, iaitu dewan dan ladang. Maka saya melangkah ke dewan dahulu. Tiga dewan utama yang besar menampilkan pameran dari pelbagai agensi swasta dan kerajaan, orang perseorangan, IKS, syarikat kecil dan besar, bank dan agensi yang berkaitan dengan pertanian. Memang semanya menarik perhatian. Jika saya benar-benar dalam bidang pertanian, memang inilah ekspo yang saya nantikan. Tetapi penglibatan kecil saya tidak memungkinkan saya bertanya banyak perkara. Cuma melihat-lihat dan menyentuh sambil mengambil gambar. Fikiran tidak fokus kepada apa yang di mahukan, jadinya saya sekadar berjalan-jalan sahajalah. Hajat dihati ingin juga mendapatkan maklumat tentang serai, tetapi tidak kesampaian.

Biarlah gambar dibawah ini menceriakan hasil pengembaraan selama dua jam di MAHA 2008. semuanya diambil dari dewan pameran. Kemudian, menahan tram dan naik mengelilingi kawasan ladang. Seronok juga naik tram (percuma). Letih tetapi menyeronokkan!

Bonsai ini berharga RM 20,000. Teringat pula kepada pokok-pokok yang dihias oleh adik saya di kampung. Andai usahanya dikomersilkan, mungkin boleh mencecah harga seperti ini.

Gambar dari luar dewan pameran sebelum menunggu tram. Berdiri di sini, saya memandang ke sekitar. Kawasan parkir yang luas, di kelilingi oleh kawasan ladang. Ah! Nikmatnya memandang pokok yang menghijau. Bilakah agaknya saya boleh terjun sepenuhnya ke bidang ini? (doa saya- janganlah jadi Mat Jenin!)

Pertanian adalah perniagaan! Bila lagi mahu bermula?

Memandang Betik Sekaki segera saya teringat kepada Salsabila, Teh Sofia, Kamil dan Lam Ping Hai.

Ini buah langka. Ceri Terengganu yang jarang di temui. Tak tahulah rasanya bagaimana pula

Teka teki orang tua - buah apa yang tidak bertangkai? Nampaknya kena cari jawapan lain. Buah Melaka ini nampaknya ada tangkai. Buah langka juga.

Sawah padi ini menjadi perhatian. Memang padi yang betul-betul di letakkan di samping gambar pemandangan sawah. Tidak putus-putus pengunjung bergambar. Rasanya seperti berada di sawah yang sebenar. Jadilah, untuk mereka yang tidak pernah menjejakkan kaki ke sana.


Penat berjalan, naik tram mengelilingi kawasan ladang yang luas amat. Satu pengalaman baharu. Tram yang saya naiki bernama Tongkat Ali.


Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...