Jumaat, September 01, 2006

Antara Andalusia dan Uthmaniyyah

Kalau saya ditanya negara mana yang saya idam untuk lawati, saya akan beri dua nama – Turki dan Sepanyol. Turki kerana saya mahu lihat keagungan empayar Uthmaniyah yan masih tersisa di sana dan Sepanyol adalah kerana Andalusia. Tiap kali saya melihat dan membaca sejarah Turki Uthmaniyyah, saya merasa perasaan semangat yang membuak-buak melihatkan kehebatan empayarnya yang tumbang di tangan bangsanya sendiri. Andalusia membuatkan air mata saya menitis, kerana kegemilangan Islam si Eropah tidak lagi ada sisanya kini. Yang ada cuma tinggalan masjid yang sudah bertukar gereja atau muzium. Kurang kelihatan rakyatnya beragama Islam kini, walhal di Sepanyol itulah sinar Islamnya gemilang dan hampir sahaja mengIslamkan seluruh benua.

Sebelum ini saya banyak melihat kepada Andalusia. Dan akhir-akhir ini, saya kerap membaca mengenai Turki Uthmaniyyah. Mujurlah saya mendapat sumber yang sah, dari pengembara dan pencatat perjalanan yang gemar ke sana. Setakat ini, melalui Faisal Tehrani dan Hasrizal Abd Jamil di Saiful Islam Online, saya menyelami Turki dengan mendalam, meneliti petanya dengan mata hati, melihat rakyatnya dengan keinsafan dan membaca sejarahnya dengan penuh duka.

Ketika di bangku pengajian, saya mengambil subjek ‘History Of Islamic Economic Thought’ dan dengan sengaja mengambil dua lagi subjek sejarah,, iaitu Islamic Countries in the Global Economy dan satu lagi yang saya lupa, kalau tidak silap namanya Contemporary of the Western Economy sebagai subjek pilihan. Ini kerana saya gemar dengan penerangan dari Prof Dr Muhammad Arif Zakaullah, pensyarah saya dari Pakistan. Ketiga-tiga subjek itu di bawah ajarannya. Beliau salah seorang pensyarah yang membantu meletakkan nama UIAM di peta debat dunia.

Tiap kali dia menceritakan apa-apa mengenai Sejarah Islam, airmatanya pasti bergenang dan diselubungi kesedihan, apatah lagi melihat Islam sekarang diperkotakkatikkan sebegitu rupa. Beliau bercerita dengan penuh keinsafan, semangat yang menjulang dan harapan yang melangit kepada kami agar melakukan sesuatu kepada diri sendiri dan agama. Beliau membantu mencelikkan mata saya tentang dunia Islam dan mengajak saya meneroka sejarah Islam dengan lebih mendalam. Saya sebelum itu memandang sejarah Islam dengan sepi biarpun tidak begitu mendalami sejarah barat. Saya lebih kagum dengan sejarah Melayu dan Malaysia. Tetapi selepas itu, saya mula berubah hala.

Sepanyol dan Turki, saya mahu jelajahi bermula dengan sejarahnya dan kemudian saya berazam mahu menjejakkan kaki ke sana. Moga apa yang berlaku di kedua-dua negara ini menjadi iktibar buat kita umat Islam di Malaysia. Sekurang-kurangnya saya bukan sekadar melihat gambarnya, tetapi juga merasa tiupan anginnya dan menghirup udara sejarah Islam yang pernah subur disana suatu masa dahulu. Insya Allah.

67 ulasan:

Unknown berkata...

Ziati,saya pernah berada di Istanbul selama lebih 2 minggu.
Mereka ramah,mesra & amat pandai melayan tetamu.Paling menarik khazanah peninggalan Nabi & sahabat
tersimpan rapi ibarat magnet yg menarik ramai pelancung ke sana.
Seolah-olah apa saja warisan Rasul SAW jika wujud tersimpan di mana-mana,pasti tempat/negara itu mendapat perhatian.
Bagaimana pun sewaktu berkunjung ke Menara( tidak ingat) di tengah kota Istanbul,setiap pelancung di beri peluang melihat tarian 'klasik'yg memaksa saya & anak-anak keluar meninggalkan ruang persembahan.
Program televisyennya semua di dalam bahasa Turki waktu tu, itu juga menarik kerana biar moden maju, rumpun khazanah budayanya amat dibangga.Teman suami saya membawa ibunya menemani perjalanan saya,sepanjang masa tidak sepatah pun bahasa menjadi perantaraan kami hanya dakapan pegangan erat cuit malah cubitan dari makcik itu sekali singgah di bahu saya.
Begitu mesra biar tak pernah bertemu dia tidak menyombong apa lagi membangga diri.
Ini antara kenangan & sebab orang Turki lebih disenangi.
Tertanya juga apakah makna dominan sesuatu bangsa hilang, kuasa lantaran lemah atau terpisah oleh arah?
Jika ke sana elok jika menjengah ke luar kotanya.

Unknown berkata...

Sdri Ziati,tambahan dr pengalaman saya tentang orang Turki ini, seperti orang arab, rupanya sama serupa dengan orang Eropah. Cuma beza orang arab memakai jubah.
Turki nie sudah di terimakah sebagai anggota Kesatuan Eropah? Namun mereka antara anggota NATO dalam perkhidmatan tentera.Maksud saya mereka adalah negara yang terletak di tengah-tengah antara Barat dengan Timur, jika anda ke sana tentu akan ditemui ramai yang mahir berbahasa arab.
Saya tiada buku mahu dibaca tentang Turki...teringin juga melawat ke sana sekali lagi.

Unknown berkata...

Dr Arif juga pensyarah yang saya minati. Saya pernah ambil Malaysian Economy dan dapat A subjek beliau. :)

Banyak kata-kata beliau yang saya masih ingat hinga kini,walaupun sudah 12 tahun meninggalkan kuliah.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Memang saya hormat sekali dengan Dr Arif. Dia bercakap di kelas dengan penuh semangat dan jiwa. Dia tidak ppandang sama ada kita ini Malaysia, atau Pakistan atau Bnagladesh atau India. Yan penting Islam. Saya pernah dipanggil sekali kebiliknya hanya kerana berjaya menjawab soalannya, iaitu Hafiz al-Assad (ketika itu baru sahaja meninggal dunia)sebagai Presiden Syria di saat seluruh kelas termangu-mangu. Dia memberikan saya perangsang dan dorongna untk menjadi seorang Muslim yang hebat.

Saya kagum sekali dengan dia.

Tanpa Nama berkata...

xzdAJp write more, thanks.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

C++ should have been called B

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

If ignorance is bliss, you must be orgasmic.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Change is inevitable, except from a vending machine.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

Tanpa Nama berkata...

Change is inevitable, except from a vending machine.

Tanpa Nama berkata...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...