Jumaat, September 01, 2006

Borong buku

Saya memerdekakan diri pada tahun ini di kedai buku. Saya sudah ada satu senarai panjang buku yang mahu saya beli, sama ada di kedai mahupun secara online di ujana ilmu. Oleh kerana kereta dipinjam, LRT sahajalah yang menyampaikan saya ke sana. Arah saya – Fajar Ilmu Baru, tempat baru di Wisma Yakin yang disebut-sebut oleh Pn Ainon dan Jiwarasa. Akhirnya saya tiba di sini.

Saya tiba di LRT Masjid jamek dalam lingkungan 10 pagi. Saya tiada jam, Cuma menggagak sahaja. Awalnya saya menuju ke Pustaka Indonesia - sekadar melihat. Tambahan pula duit masih di bank. Setelah merangka buku apa yang saya inginkan, saya menuju ke Maybank di Jalan Masjid India. Mata saya tertuju kearah kain pemidang disitu. Saya lupa ayatnya, tetapi disitu ada jualan buku murah selama sebulan. Kesempatan yang baik juga. Saya pergi selepas saya melipat kemas duit dalam poket, sambil kepala mengira baki untuk digunakan dalam tempoh sebulan yang akan datang.

Buku murah? Ya, memang buku murah. Tetapi sesuai dengan namanya, maka jangan haraplah ada buku yang menarik. Pengunjungnya boleh tahan ramai, yang semuanya mencari buku murah tetapi keluar dengan mencebirkan bibir. Kalau sudah namanya pun buku murah, janganlah buat jangkaan yang buku terbitan mahal pun dijual murah. Inilah mentaliti rakyat Malaysia. Kalau baju boleh beli yang mahal, yang harganya hingga mencecah beratus ringgit, kereta pula boleh diubahsuai beribu ringgit atau membeli perabot yang diimport atau barang yang pelik-pelik, tetapi tentang membeli buku atau bahan bacaan semua mahu berkira. Mahu ilmu banyak tetapi kedekut duit.

Saya juga melangkah keluar, tetapi saya tidak hampa kerana sudah faham strategi penjual buku sebegini – yang mahu menghabiskan stok di kedai barangkali. Tambahan pula dianjurkan oleh sebuah parti yang hebat. Jadi saya tidak mahu cakap banyaklah.

Saya terus menuju ke Fajar Ilmu. Tercangak-cangak juga awalnya kerana tidak pernah sampai disini. Mungkin saya pelanggan pertama – mungkin, kerana tiada sesiapa. Sampai sahaja, mata saya...wah! terbeliak. Mahu sampai petang saya disini. Saya terus bertanyakan buku ‘Ayat-ayat Cinta’ kerana terpandang buku itu di Pustaka Indonesia yang tinggal satu sahaja dan kulitnya pula sudah sedikit lusuh. Saya capai tetapi letak kembali kerana mahu melihat buku lain. Cukuplah sekadar tahu tempatnya.

Saya melangkah dari satu buku kesatu buku, dari satu rak ke satu rak. Saya mencatat buku yang mahu saya baca dan perlu beli. Asyik sungguh dengan buku sehinggalah saya mendengar azan zohor dari Masjid India. Saya terkejut. Sudah lama rupanya saya bangun, duduk dan membelek buku! Akhirnya saya segera capai empat buku lalu turun ke Pustaka Indonesia dan membeli lima buku diskaun – buku lama. Saya pulang dengan senyum melebar kerana dengan RM102.10, saya dapat memborong 9 buku, termasuklah Ayat-ayat Cinta. Jauh dari jangkaan saya dan saya mula meyusun bajet untuk ujana Ilmu pula.

Dalam feeder bas, saya membelek buku. Tiba-tiba saya teringat sesuatu. Senarai panjang buku yang saya buat awal pagi tadi, tiada satu pun yang saya beli! Saya tepuk dahi!

77 ulasan:

Unknown berkata...

Salam,
Tahniah kerana berjaya bertemu gedung buku dan ilmu!

Norziati Mohd Rosman berkata...

:-)

Tanpa Nama berkata...

V6NBR0 The best blog you have!

Tanpa Nama berkata...

kXCwoo Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

SMfICa write more, thanks.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

Tanpa Nama berkata...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

If ignorance is bliss, you must be orgasmic.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

Change is inevitable, except from a vending machine.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies.

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

Tanpa Nama berkata...

C++ should have been called B

Tanpa Nama berkata...

C++ should have been called B

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...