Khamis, September 28, 2006

Rusuh hati

Memandang wajahnya sahaja sudah memberi seribu pengertian. Dahinya jarang berkerut, namun saat ini, wajah itu keruh.

“Aku keliru,” ayat pertama keluar dari mulutnya sesudah kami tiba di wakaf yang kosong. Saya duduk rapat disisinya. Dia genggam tangan saya kuat-kuat. Besar kiranya masalahnya kali ini.

“Apa yang kau keliru?” saya bertanya. Dia mengeluh. Nampak sukar mengeluarkan ayat. Matanya redup memandang kosong ke hadapan. Agak lama dia ambil masa untuk berkata.

“Tak tahulah. Tapi aku terasa yang diri aku sekarang sedang berkonflik,” katanya. Saya diam, membiarkan dia mengeluarkan kata satu demi satu.

“Tapi, aku sendiri tidak tahu apa yang menghantui diri aku. Apa sebenarnya konflik aku pun, aku tidak pasti,” jawabnya sambil menundukkan kepalanya. Tangan saya semakin kejap digenggamnya.

“Cuma kau ceritakan satu persatu. Apa sebenarnya yang bermain dalam kepala kau sekarang ini. Selagi kau menyimpannya, kau tidak akan tahu apa masalahnya,” saya membalas lembut, sambil mahu mencairkan hatinya supaya mampu menghuraikan kekusutan.

Dia diam lagi. Kali ini agak lama. Tetapi saya menjadi penat - penat kerana menunggu. Saya harus buka langkah, tidak mahu dia di belenggu masalah. Baru sahaja saya berkira mahu membuka mulut, dia mengeluh.

“Aku penat sebenarnya kerja di sini, di kota ini. Aku terasa kosong. Jiwa aku sunyi. Hati aku sepi. Walaupun setiap hari aku bertemu kawan-kawan, bergelak ketawa, bersuka ria, tapi hati aku pedih dan tertanya. Apa yang aku dapat dengan buat begini sebenarnya. Aku terasa ada sesuatu yang aku tinggalkan dalam hidup,” akhirnya dia memecahkan kebuntuan. Dia memandang ke arah saya sekilas, kemudian memandang semula kehadapan. Pandangan yang sama. Kosong.

“Apa yang kau tinggalkan dalam hidup?” saya bertanya, mengulangi ayat akhirnya.

“Aku pun tidak tahu. Aku tidak tahu apa yang aku cari dalam hidup dan apa yang sepatutnya aku buat. Setiap kali aku pergi kerja, aku dihantui bayangan dosa. Sejak akhir-akhir ini, ada sahaja arahan yang menyebabkan aku perlu menyimpang dari kebenaran. Aku cuba melarikan diri dari perkara seperti ini, tetapi aku tidak mampu,” dia berkata panjang. Dapat juga saya menguti kegusarannya.

“Contohnya?” saya menduga. Mungkin dia terlalu banyak memikir kemungkinan, sedangkan ia tidaklah sehebat mana.

“Syarikat kami terlibat dalam urusan tender. Sudah beberapa kali tender yang kami dapat adalah hasil dari sogokan wang kepada pegawai yang terlibat. Aku bertanggungjawab menguruskan semuanya dan aku tidak mampu mengelak. Apa yang harus aku buat jika tanganku telah digari dan leherku dihujung pedang?” dia mengeluh.

“Maksudnya?” saya pura-pura tidak faham.

“Sebahagian dari tugasku ialah menguruskan urusan tender, jadi aku bertanggungjawab untuk mendapatkan tender tersebut walau apa cara sekalipun. Penyediaan dokumen sahaja tidak mencukupi jika tidak ada orang yang boleh membantu syarikat dari dalam,” kali ini dia nampak tenang bercerita. Mungkin dia sudah jumpa pokok masalah.

“Maksudnya, kau menguruskan pegawai yang terlibat supaya tender tersebut jatuh kepada syarikat kau?” saya meneka.

Dia mengangguk. “Kau tahu apa yang aku buat?” dia bertanya.

“Apa yang kau buat?’ saya pula bertanya.

“Menguruskan mereka ke karaoke, memberi saguhati beribu ringgit, belanja makan di restoran mahal dan menguruskan percutian mereka di puncak Genting,” dia menjawab senafas. “Mujurlah mereka tidak minta perempuan,” sambungnya.

Saya mengulang istighfar panjang. Nafas saya terasa sesak. Inikah cabaran yang dihadapinya?

“Kau ke karaoke juga lah?” saya cuba menduga. Dia membeliakkan mata ke arah saya. “Apalah kau ni, karaoke tu dimana pun aku tak tahu,” dia membalas.

“Jadi, bagaimana kau menguruskan tempahan?”

“Telefon sahaja. Tempat mereka pilih dan nombor mereka beri. Aku sekadar menelefon mereka.”

Kami terdiam seketika. Inilah dugaan bila bekerja. Antara tugas dan tanggungjawab, dosa dan pahala, semua bercampur dan menduga. Kadangkala, pekerja seringkali disalahkan bila selalu berhenti atau bertukar kerja, tetapi fahamkah mereka apa dugaan yang pekerja hadapi?

“Apa yang kau fikirkan sekarang ini?” saya bertanya.

“Aku malu, kerana syarikat itu adalah syarikat sebangsa dan seagama denganku. Islam!” katanya tegas.

“Kau mahu berhenti?” saya bertanya, mahukan kepastian darinya.
“Untuk berhenti aku rasa boleh sangat. Aku sudah merisik beberapa syarikat lain dan mereka ada kekosongan yang sesuai untukku,” katanya.

“Apakah kau rasa kau patut berhenti?” saya bertanya.

“Kenapa?” dia kehairanan.

“Aku tahu kau keliru. Konflik yang ada dalam diri kau ini ialah sama ada perlu kau bertahan atau berhenti. Cuba kau fikirkan, jika kau berhenti terus, syarikat itu akan dalam yang sama. Akan terus melobi dan merasuah bagi mendapatkan tender atau kontrak. Pekerja juga yang akan terperangkap. Tiada perubahan, malah menjadikan keadaan lebih teruk,” saya memandang tepat ke anak matanya bagi menunjukkan saya sungguh berkata.

“Aku rasa saat ini kau perlu mempraktikkan apa yang kita pelajari dahulu. Inilah masanya. Kita perlu jalankan tanggungjawab yang Allah beri, sebagai khalifahNya di muka bumi. Kemungkaran itu, jika kita boleh cegah dengan tangan, maka usahakanlah. Jika boleh kita lawan, kita lawan. Jika kita lari, masalah tidak akan selesai. Salah jika kita meninggalkan kemungkaran tanpa ada penyelesaian, sedangkan kita mampu menghalangnya.” Saya nampak dia mengangukkan kepala tanda setuju.

“Ya, betul kata kau itu. Ada beberapa orang pekerja menceritakan perkara yang sama. Mereka turut merasa bersalah dan tidak mahu terlibat dalam perkara mungkar, namun apa boleh buat, terpaksa. Tetapi andai kami bersatu, nescaya kami boleh lawan’” secara tiba-tiba dia menjadi begitu semangat.

“Ya, aku rasa itu seharusnya kau lakuka. Berbuatlah sesuatu demi kebaikan semua,” saya menyambung kata semangatnya.

“Mungkin aku meninggalkan Allah tatkala berlari ke hadapan,” dia membalas sayu tanpa memandang ke wajah saya. Saya senyum.

“Mungkin juga. Aku rasa kau perlu bertahan. Kau harius perbetulkan keadaan. Ia mengambil masa. Usaha dakwah Nabi sendiri awalnya ditentang berhabis-habisan, hingga terpaksa berhijrah. Tetapi bila Nabi berhijrah, ada yang mengikutnya, ada yang terkesan dengan dakwah awalnya.”

“Hmm...betul juga.”

“Kau ambil iktibar ini. Kau usahalah dulu. Bila kau rasa tak tahan, barulah kau melangkah. Tetapi contohi Nabi, melangkah keluar dengan mereka yang sealiran dan sefikrah denganmu,” saya memegang bahunya sebagai tanda semangat. Dia senyum gembira, dan kali ini tampak berbeza. Wajah resah yang tadi telah pergi.

“Usahalah, aku sentiasa disamping kau untuk saat susah dan senang. Kalau ada apa-apa masalah, kongsikan, jangan disimpan. Jika tidak, hati kau akan merusuh sendiri, memberontak dari dalam. Ia tidak akan menemui titik penyudah, sebaliknya diri sendiri juga yang tersiksa,” saya berkata sebagai menamatkan hujah. Harapan agar dia terasa sesuatu.

Dia mengangguk. Tangan saya dipegang kejap. Kali ini wajahnya ceria dan lorong yang tadinya nampak gelap, kini bercahaya. Semoga dia mampu melakukan sesuatu, ibarat satu usaha dakwah bagi menghalang kemungkaran itu dari terus bermaharajalela di bumi ini.

27 Sept 2006
3 Ramadhan 1427

75 ulasan:

Puan Ainon Mohd. berkata...

Sdr Zeti,

Banyak sudah betul daripada sudut aplikasi surah Yusuf. Tahniah!

Ini contoh BM Rendah:

“Kau ke karaoke juga lah?” saya cuba menduga. Dia membeliakkan mata ke arah saya. “Apalah kau ni, karaoke tu dimana pun aku tak tahu,” dia membalas.

Betulkan.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Terima kasih...Terima kasih...Terima kasih...Terima kasih...Terima kasih...

Tentang ayat tersebut, bagaimana dengan pembetulan ini:

“Kau turut sama ikut ke karaoke?” saya cuba menduga. Dia membeliakkan mata ke arah saya. “Karaoke? Dimana letaknya karoke itupun aku tak tahu,” dia membalas.

Tanpa Nama berkata...

LsITSW The best blog you have!

Tanpa Nama berkata...

xiRHfn Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

HLaDG1 write more, thanks.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

C++ should have been called B

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

Change is inevitable, except from a vending machine.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...